روش هدف گذاری Woop

آیا تا به حال پیش آمده برای رسیدن به کاری برنامه ریزی کنید اما دائما شکست بخورید؟ چندین و چند سال است که روان‌شناسان و متخصصان توصیه می‌کنند مردم روی اهدافشان تمرکز کنند تا به آن برسند؛ اما شاید این خوش‌بینی تجویز شده برای همه کارساز نباشد. قطعاً مشکلات و اتفاقات احتمالی وجود دارد که می‌تواند مانع رسیدن به اهداف شود.
به طور طبیعی هر کسی در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود آرزوهایی دارد به‌عنوان‌مثال یک نفر به دنبال کاهش وزن است و یک نفر می‌خواهد رئیسش را متقاعد کند تا جایگاه شغلی او را که ارتقا دهد! این اهداف زیبا معمولاً در برخورد با اولین مانع شکست می‌خورند. راه حل پیشنهادی ما برای حل این مشکل استفاده از روش هدف گذاری "WOOP" است.

 

روش WOOP را بیشتر بشناسید

روش WOOP توسط یک روان‌شناس حرفه‌ای و خبره به نام "Gabriele Oettingen" مطرح شد. او در دهه ۱۹۹۰ به دنبال نحوه رسیدن به اهداف شخصی بود. Oettingen می‌خواست بفهمد راه رسیدن به اهداف چیست و چگونه باید با موانع مسیر مقابله کرد. یکی از مهم‌ترین یافته‌های او این بود که فهمید خوش‌بینی علی‌رغم اینکه مفید است و می‌تواند در زمینه‌های مختلفی کمک کننده باشد اما به تنهایی باعث رسیدن به رؤیاها نمی‌شود. Oettingen نشان داد ما برای رسیدن به اهدافمان به "WOOP" نیاز داریم.
اکثر روان‌شناسان و مربیان انگیزشی به ما توصیه می‌کنند به جای اینکه با فکر کردن به موانع و مشکلات احتمالی، انرژی خود را هدر دهیم تا حد ممکن روی هدف تمرکز کنیم. تجسم آینده و تفکرات مثبت، انگیزه ما را حفظ می‌کند اما تجربه نشان داده گاهی اوقات مردم با این استراتژی شکست می‌خورند! مردم می‌خواهند به اهدافشان برسند اما تمرکز مثبت به تنهایی کافی نیست. اگر ما بدانیم که چه چیزی مانع از رسیدن به اهدافمان می‌شود، احتمال دستیابی به هدف را افزایش می‌دهیم. به این تکنیک «کنتراست ذهنی یا WOOP» می‌گویند.

روش WOOP به دلیل سادگی و کاربردپذیری در محیط‌های مختلف بسیار محبوب شده است. یکی از کاربردهای موثر این روش، استفاده توسط مربیان و متخصصان انگیزشی در سازمان‌ها و شرکت‌هاست. با استفاده از روش WOOP، مربیان می‌توانند به کارکنان آموزش دهند که چگونه برای رسیدن به اهداف شغلی‌شان برنامه‌ریزی کنند.

برخی تحقیقات نشان داده است استفاده از روش WOOP در محیط کار، باعث افزایش بازدهی و بهبود عملکرد کارکنان می‌شود. هدف‌گذاری صحیح و شناخت موانع می‌تواند انگیزه کارکنان را افزایش دهد تا برای رسیدن به اهداف تلاش بیشتری کنند.

علاوه بر محیط کار، از روش WOOP می‌توان در دانشگاه‌ها و مدارس نیز بهره برد. برخی از اساتید و مربیان درسی ورزشی، با استفاده از این روش دانش‌آموزان و دانشجویان را در رسیدن به اهداف تحصیلی و شناخت موانع ممکن یاری می‌دهند.

 

چگونه از WOOP استفاده کنیم؟

  1. Wish: آرزو

  2. utcomeO: نتیجه

  3. bstacleO: موانع

  4. lanP: طرح (برنامه ریزی)

1. مرحله اول «آرزو»

در مرحله اول شما باید هدف و خواسته خود را به وضوح بیان کنید. هدف شما باید چالش برانگیز و انجام پذیر باشد. هنگام انتخاب هدف به انتظارات دیگران فکر نکنید و فقط از خودتان بپرسید که واقعاً چه می‌خواهید. اگر اولین بار است که از این تکنیک استفاده می‌کنید، می‌توانید با اهداف کوچک‌تر شروع کنید؛ به‌عنوان‌مثال تمیز کردن کمد یا تکمیل یک تماس تلفنی مهم می‌تواند گزینه خوبی باشد اما اگر باتجربه‌تر هستید، می‌توانید روی کارهای سخت‌تر مانند تغییر شغل تمرکز کنید.

2. مرحله دوم «نتیجه»

مرحله دوم، زیباترین مرحله است زیرا می‌خواهید به برآورده شدن آرزویتان فکر کنید؛ به‌عنوان‌مثال وقتی تماس بگیرید، می‌توانید با خیال راحت روی تخت دراز بکشید یا وقتی کمدتان را تمیز کنید، فضای کافی برای لباس‌های موردعلاقه‌تان پیدا می‌کنید.

3. مرحله سوم «موانع»

در این مرحله باید فکر کنید که دقیقاً چه چیز شما را از رسیدن به هدفتان باز می‌دارد! گاهی اوقات ما خودمان یک مانع هستیم به‌عنوان‌مثال می‌ترسیم در طول تماس تلفنی شرمنده شویم یا شکست بخوریم به همین علت هرگز تماس نمی‌گیریم. گاهی اوقات هم موانع فیزیکی بر سر راه وجود دارد.

4. مرحله ۴ «برنامه ریزی»

در این مرحله به کمی خلاقیت احتیاج دارید. شما همه موانع را پیدا کردید و به دنبال یک راه حل خوب می‌گردید پس باید از طرح «اگر و آنگاه» استفاده کنید؛ یعنی اگر از مشاجره می‌ترسم پس باید خودم را از قبل برای تماس تلفنی آماده کنم یا اگر کمد کوچکی دارم پس باید لباس‌های زمستانی را به طور کامل جمع کنم تا فضای کافی برای لباس‌های تابستانی باز شود.

 

WOOP چه فوایدی دارد؟

  1. روش WOOP را می‌توان خیلی راحت و سریع یاد گرفت.

  2. روش هدف گذاری WOOP برای برنامه ریزی روزانه عالی است.

  3. این روش به لحاظ علمی ارزیابی شده است.

  4. روش هدف گذاری WOOP بهره وری را افزایش می‌دهد.

  5. در این روش می‌توان به طور شفاف خواسته‌ها را مشخص کرد و با تعیین اولویت بندی و تقویت اراده خود را برای موانعی که بر سر راه وجود دارد آماده کرد.

 

WOOP به درد چه کسانی می‌خورد!

از روش هدف گذاری WOOP می‌تواند برای اهداف تحصیلی، کاری و شخصی استفاده کرد. همه مردم از کودکان گرفته تا بزرگسالان، از دانش آموزان گرفته تا مربیان می‌توانند از این روش استفاده کنند.

سخن پایانی

روش WOOP «تفکر مثبت» را نادیده می‌گیرد. در دنیای واقعی همه چیز خوب پیش نمی‌رود. باید منطقی فکر کنیم و بپذیریم اگر فقط چیزی را از ته دل بخواهیم به آن نمی‌رسیم. ما باید علاوه بر نگاه خوش‌بینانه به همه موانع و مشکلات احتمالی فکر کنیم و از قبل برای مواجه با آن‌ها آماده شویم.
 


ثبت نظر


لیست نظرات (0)

بیشتر بخوانید

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

چرا باید برای زندگی خود برنامه ریزی کنیم؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه

بهترین روش های مدیریت زمان که زندگی شما را متحول می‌کند.

زمان مطالعه : 10 دقیقه

بهترین کتاب های توسعه فردی 2023

زمان مطالعه : 10 دقیقه

10 سایت توسعه فردی و ترک عادت های بد

زمان مطالعه : 10 دقیقه

چگونه با هدف گذاری صحیح عادت های بد را به خوب تغییر دهیم؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه

مهارت توسعه فردی هنر فکر کردن چیست؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه

معرفی مهارت‌های برنامه ریزی و نقش آنها در موفقیت های تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان

زمان مطالعه : 11 دقیقه

از ذهن پراکنده به ذهن متمرکز: چگونه یک ذهن حواس جمع بسازیم؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه
برنامه هابی

گام هفتم

گام هفتم، گام موفقیت

با روش گام هفتم در نرم افزار توسعه فردی هابی شما یاد می‌گیرید که چگونه در طی سال های زندگی خود به چیزی که می‌خواهید برسید. اگر شوق بسیاری برای ساختن آینده خود دارید، ما در کنار شما هستیم تا به درجه ای از موفقیت که خواهان آن هستید، برسید.مشاهده تمامی مجوزها

تمامی حقوق مادی و معنوی این اثر نزد گام هفتم - اپلیکیشن هابی محفوظ است