شیوه صحیح هدف گذاری

اگر مقالات مربوط به چشم‌انداز و معجزه هدف‌گذاری را خوانده باشید، دیگر می‌دانید هدف‌گذاری و داشتن چشم‌انداز تا چه حد مهم و حیاتی است، حال سومین سوال مهم برای رسیدن به موفقیت این‌است که روش صحیح هدف‌گذاری چیست؟ چگونه باید یک هدف‌گذاری استاندارد داشته باشیم؟
تمام تلاش انسان در زندگی مبنی بر اهداف و در جهت خواسته‌های اوست، که در همه‌ی جنبه‌های زندگی وجود دارد؛ نحوه‌ی عملکرد ما در روابط، پیشرفت شغلی و حتی در تفریحات نیز اثرگذار است.
از آنجا که تقریبا کل زندگی بر پایه خواسته و اهداف آدمی است؛ باید هدف‌گذاری به صورت صحیح انجام شود؛ چرا که عمرمان را برای آن وقف می‌کنیم و معتقدیم هر عملی که قصد انجام آن را داریم، باید در همین مسیر باشد. زمانی که هدف‌گذاری می‌کنید شما زندگی خود را کنترل می‌کنید. ولی اگر روش صحیح هدف‌گذاری را ندانید، رسیدن به آن مشکل یا غیر ممکن است. قبل از اینکه هدفی را تعیین کنید به این فکر کنید که این هدف چقدر برای شما مهم است؟ آیا با ارزش‌ها و خواسته‌های شما هماهنگ است؟ آیا انگیزه رسیدن به آن را دارید؟

هدف شما باید ویژگی‌های یک هدف‌گذاری SMART یا هوشمند را داشته باشد.

 

هدف گذاری  SMART چیست؟

 Specific خاص و موضوع آن مشخص باشد

اولین قدم در ایجاد یک هدف SMART، مشخص کردن آن است. با پرسیدن سؤالات زیر، هدف خود را  در نظر بگیرید:

چه کاری را می خواهم انجام دهم؟

آیا دستیابی به این هدف تاثیر مهمی خواهد داشت؟

چه اقداماتی باید انجام دهم؟

اهداف کلی، نتیجه‌ای هم ندارند. اهداف شما باید کاملا روشن و شفاف باشند. نمیتوان به طور کلی گفت من میخواهم پولدار شوم و انتظار پولدار شدن در آینده را داشت. باید به طور دقیق مشخص کنید چه می‌خواهید. مثلا من یک خانه ویلایی در بهترین نقطه شهر می‌خواهم، حتی محله آن را نیز انتخاب کرده‌ام. زمانی که هدفتان را به طور کامل مشخص می‌کنید، ذهنتان چیزی که در جستجوی آن هستید را درک می‌کند و بهترین راه‌حل‌ها را به شما نشان می‌دهد.

Measurable قابل اندازه‌گیری باشد

این مرحله در فرآیند SMART شما را تشویق می‌کند تا روش‌هایی را برای اندازه‌گیری پیشرفت خود در جهت دستیابی به هدف خود اعمال کنید .قابل اندازه گیری بودن هر اقدامی را که برای کمک به پیشرفت شما به سمت هدفتان انجام می‌دهید، را در نظر می‌گیرد. یکی از ابزار های برنامه ریزی که به شما کمک می کند تا به سادگی میزان عملکرد و پیشرفت خود را بسنجید اپلیکیشن توسعه فردی هابی است. شما با استفاده از این برنامه می توانید رشد و توسعه فردی روزانه خود را بسنجید و هر روز نسبت به دیروز بیشتر به موفقیت نزدیک شوید. 

در کل هدفی که قابل اندازه‌گیری نیست، قابل رسیدن هم نیست. شما هر هدفی که دارید، باید آن را به عناصر قابل اندازه‌گیری تبدیل کنید. باید بدانید در زمان رسیدن به هدف، دقیقا چه چیزی به دست آورده‌اید.مثلا می خواهید بهترین ورزشکار باشید، در چه رشته ای قرار است بهترین باشید؟ آیا در سطح ملی برای شما کافی است یا می خواهید وارد بازی های المپیک هم بشوید؟ هدف بهترین بودن بسیار خوب است اما قابل اندازه گیری و کافی نیست.

Achievable قابل دستیابی باشد

این جنبه از استراتژی SMART به دست یافتنی بودن هدف شما مربوط می شود. آیا منابع و زمان لازم برای رسیدن به هدف را دارید؟ این ممکن است شامل جمع آوری داده های لازم، درخواست کمک از اعضای تیم و یادگیری مهارت های جدید باشد. زمانی که هدفتان مشخص، قابل اندازه گیری و دست یافتنی باشد، احتمال موفقیت شما بیشتر است. اهدافتان باید کاملا قابل دستیابی باشند.‌ اینگونه، هم انگیزه و اعتماد بنفستان همیشه بالاست و هم اینکه رسیدن به اهدافتان ممکن است.

به طور مثال، تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اید، می‌خواهید شغل و ثروت زیادی را داشته باشید. اما تنها خودتان هستید که می‌توانید این را تضمین کنید. هدفتان باید منطبق با تلاش شما باشد‌. هیچ چیزی غیر ممکن نیست و شما توانایی رسیدن به همه آن را دارید اما باید یاد بگیرید هدف‌هایتان را قابل دستیابی کنید‌. مثلا ابتدا یک کارشناس شوید، سپس کارشناس ارشد محل کارتان و در نهایت می‌توانید مدیر کسب و کارتان باشید. هدف‌های گام به گام قابل دستیابی هم هستند.

Realistic واقع بینانه باشد‌

خیلی مهم است هدفی که برای خود تعیین می‌کنید مطابق با واقعیت باشد تا روش به دست آوردن آن هم مشخص باشد. این به این معنی نیست که بلند پرواز نباشید، اتفاقا بلندپروازی انگیزه بیشتری به شما می‌دهد تا به هدفتان برسید اما هدفتان باید با واقعیت مطابق باشد. به طور مثال شما از نظر احساسی توانایی دیدن بیماران را ندارید، نمی‌توانید صرفا بخاطر موقعیت خوب یک پزشک، رشته تجربی را انتخاب کنید و پزشک شوید. در عوض شاید روحیه لطیف یک هنرمند یا اراده سرسخت یک مهندس را داشته باشید. انتخاب پزشکی برای شما یک هدف واقع بینانه نیست. سعی کنید هدفی مطابق با توانایی خود انتخاب کنید.

Time-bound بازه زمانی رسیدن به آن مشخص باشد.

یک هدف مبتنی بر زمان، مهلت زمانی خاصی دارد. شما باید تعیین کنید که آیا هدف شما یک هدف کوتاه مدت است یا بلند مدت (یا ترکیبی از هر دو). از آنجا، می توانید یک جدول زمانی تعیین کنید و یک برنامه برای رسیدن به اهداف خود تعیین کنید. جدول زمانی شما نیز باید واقع بینانه باشد و به شما فرصت های زیادی را بدهد تا هدف خود را از نظر ارتباط، ویژگی و دستیابی به آن اصلاح کنید. 

برای رسیدن به هر هدفی شما باید یک بازه زمانی مشخص را تعیین کنید تا ذهنتان شروع به تحلیل کند و راه حل هایی مبنی بر زمان موجود به شما ارائه دهد. مثلا همانطور که دانش آموزان برای قبولی در دانشگاه مد نظر بازه یک ساله مشخص می کنند و برای کنکور درس می خوانند، شما هم برای اهداف دیگر باید یک بازه زمانی مشخص کنید. حال که ویژگی‌های صحیح یک هدف‌ را فهمیدید مصمم تر و آگاه تر از قبل پیش به سوی نوشتن اهداف.

منابعwww.atlassian.com وwww.indeed.com


ثبت نظر


لیست نظرات (0)

بیشتر بخوانید

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

چرا باید برای زندگی خود برنامه ریزی کنیم؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه

بهترین روش های مدیریت زمان که زندگی شما را متحول می‌کند.

زمان مطالعه : 10 دقیقه

بهترین کتاب های توسعه فردی 2023

زمان مطالعه : 10 دقیقه

10 سایت توسعه فردی و ترک عادت های بد

زمان مطالعه : 10 دقیقه

چگونه با هدف گذاری صحیح عادت های بد را به خوب تغییر دهیم؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه

مهارت توسعه فردی هنر فکر کردن چیست؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه

معرفی مهارت‌های برنامه ریزی و نقش آنها در موفقیت های تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان

زمان مطالعه : 11 دقیقه

از ذهن پراکنده به ذهن متمرکز: چگونه یک ذهن حواس جمع بسازیم؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه
برنامه هابی

گام هفتم

گام هفتم، گام موفقیت

با روش گام هفتم در نرم افزار توسعه فردی هابی شما یاد می‌گیرید که چگونه در طی سال های زندگی خود به چیزی که می‌خواهید برسید. اگر شوق بسیاری برای ساختن آینده خود دارید، ما در کنار شما هستیم تا به درجه ای از موفقیت که خواهان آن هستید، برسید.مشاهده تمامی مجوزها

تمامی حقوق مادی و معنوی این اثر نزد گام هفتم - اپلیکیشن هابی محفوظ است