معجزه نوشتن اهداف

شاید بتوان گفت مهارت هدف گذاری یکی از مهارت های توسعه فردی است و از طرفی تنها راه به وجود آوردن تغییرات مستمر در زندگی، داشتن هدف است. شما وقتی اهداف خود را مشخص می‌کنید سیستم کسب موفقیت درون خود را فعال می‌کنید. تا بحال شده است که هدفی را برای خود تعیین کنید و آن را نیمه تمام رها کنید یا فقط به بخشی از آن رسیده باشید؟ حتما تا الان بارها با خود گفته‌اید از این شنبه شروع می‌کنم اما شنبه‌های زیادی بدون اقدام گذشته است. پس راه حل چیست؟

یکی از بهترین راه‌ها که می‌تواند رسیدن به اهدافتان را تضمین کند نوشتن آن‌هاست. هنگامی که اهداف خود را می‌نویسید، انگیزه شما برای موفقیت هم افزایش پیدا می‌کند. نوشتن اهداف باعث می‌شود اهداف شما همیشه جلوی چشمتان باشد و بدانید به چه چیزی می‌خواهید برسید. 

 در سال ۱۹۵۳ گروهی از متخصصان دانشگاه بل درباره تاثیر هدف در زندگی انسان به تحقیق و بررسی پرداختند‌. برای این منظور از دانشجویان فار‌ التحصیل این دانشگاه مصاحبه‌ای به عمل آوردند و از آن‌ها خواستند اهداف خود را بنویسند. فقط سه درصد دانشجویان اهداف مشخصی داشتند. این متخصصین ۲۰ سال بعد زندگی آن دانشجویان را بررسی کردند و فقط همان ۳ درصدی که اهداف مشخصی داشتند و آن را نوشته بودند به موفقیت خوبی رسیده بودند و شرایط بهتری نسبت به ۹۷ درصد دیگر داشتند. 

نوشتن یک هدف در زندگی مانند کاشتن یک نهال است. تا زمانی که به محصول آن نرسید دست از تلاش برنمی‌دارید. زمانی که اهداف خود را می‌نویسید شما از نظر ذهنی و روحی با آن ارتباط برقرار می‌کنید. اگر همین حالا شروع به نوشتن اهدافتان کنید، زندگی شما هم شروع به تغییرات زیادی خواهد کرد. بهترین راه برای رسیدن به اهداف، نوشتن آن‌ها و تمرکز برای رسیدن به آنهاست.

نوشتن یک هدف، زمان زیادی از شما نمی‌گیرد اما باید به یک کار روزانه شما تبدیل شود.

نوشتن اهداف یک حالت بصری به شما می‌دهد که نسبت به اهداف خود دید بهتری داشته باشید. وقتی اهدافتان را می‌نویسید آنچه در جامعه می‌بینید و می‌شنوید را به اهداف خود ربط می‌دهید. این روشی است که کائنات برای کمک به شما استفاده می‌کنند. سعی کنید به صورت هفتگی یا ماهیانه اهداف خود را بررسی کنید و ببینید به کدام رسیده‌اید. صد درصد پس از مدت زمانی، خواهید دید که به اهدافتان رسیده‌اید و حتی ممکن است، به بیشتر از آنچه که می‌خواستید دست یافته باشید.

مزیت های نوشتن هدف:

۱. اهدافتان قابل اندازه گیری می‌شود

ممکن است در ذهنتان بگویید من می‌خواهم یک پزشک‌ شوم، هدف خوبی است اما چه تخصصی می‌خواهید داشته باشید؟ وقتی اهداف را می‌نویسید ذهنتان از شما سوال می‌کند که دقیقا چه چیزی می‌خواهید. همین حالا یک برگه بردارید و هر چیزی را که می خواهید در ده سال آینده یا حتی در هفته آینده آن را بدست آورده باشید را بنویسید. هدف شما می‌تواند هر چیزی باشد. مهم این است که بنویسید و دقیقا مشخص کنید چه چیزی می‌خواهید تا راهبرد مشخصی برای رسیدن به اهدافتان پیدا کنید. 

۲. تعیین زمان برای رسیدن به اهداف

وقتی اهدافتان را می‌نویسید ذهنتان از شما می‌پرسد در چه مدت زمانی می‌خواهید به آن برسید؟ برای رسیدن به هر هدفی شما به یک بازه زمانی مشخص نیاز دارید. با تعیین و برنامه ریزی ، زمان رسیدن به اهدافتان می توانیم تا ساختار و سازماندهی بهتری برای اهداف خود ایجاد کنیم و با داشتن زمان بندی اصولی ، بهترین برنامه ریزی را داشته باشیم و در راه رسیدن به موفقیت گام برداریم.

۳. تعیین مسیر رسیدن به هدف

زمانی که هدفی را فقط در افکار خود بیان می‌‌کنید، ذهنتان یک‌ مسیر کلی برای رسیدن به آن پیدا می‌کند که فردا یا هفته آینده همان مسیر کلی را هم فراموش می‌کنید اما وقتی هدفی را بنویسید، ذهنتان مسیر را با تمام جزئیات به شما نشان می‌دهد. فراموش نکنید نوشتن مسیر نیز بسیار کاربردی خواهد بود. برای مثال می‌خواهید رتبه یک کنکور شوید، در صورتی که هدفتان را ننویسید، ذهنتان فقط به این نتیجه می‌رسد که بیشتر درس بخوانید اما در صورتی که این هدف را یادداشت کنید، مسیری که ذهنتان نشان می‌دهد شامل این است که ساعات بیشتری را به درس اختصاص بدهید، اگر در مبحثی ضعف دارید به کلاس بروید یا ویدیوهای آموزشی ببینید.

۴. افزایش انگیزه

حتما تا الان چندین هدف داشته‌‌اید که اصلا خاطرتان نیست یا وقتی آن را بخاطر می آورید، دیگر همان حس و انگیزه اولیه را ندارید اما وقتی هدفی را می‌نویسید و هر روز یا هر هفته آن را مرور می‌کنید، همان انگیزه اولیه باز می‌گردد و شما همیشه از فکر کردن به آن به وجد آمده  و دوباره برای رسیدن به آن نهایت تلاش خود را می‌کنید.

۵. افزایش اعتماد به نفس

اهدافتان را بنویسید و برای رسیدن به آن تلاش کنید. پس از مدتی به لیست اهدافتان نگاه کنید، شگفت زده خواهید شد، زیرا نه تنها به آن‌ها رسیده‌اید بلکه به اهداف دیگری که فراموش کرده بودید نیز دست یافته اید. اهدافی که رسیده‌اید را تیک بزنید و سعی کنید اهداف بعدی خود را نوشته و برای آن تلاش کنید. چون شما توانایی رسیدن به هرچیزی که نوشته‌اید را دارید. نوشتن اهداف به ما کمک می کند تا اهداف کوچک و قابل دست یافتنی را در جهت رسیدن به هدف اصلی تنظیم کنیم .این کار ، اعتماد به نفسمان را در رسیدن به اهداف افزایش می دهد.

۶. تبدیل شدن به برنامه روزانه

برای رسیدن به اهداف نوشته شده باید گام به گام عمل کنیم، پس هر شب برنامه روز آینده را بنویسید و سعی کنید به آن پایبند باشید و همچنین برنامه روز گذشته را بررسی کنید و نتیجه عملکرد خود را بسنجید. در واقع برای رسیدن به اهداف هیچ راهی جز نوشتن آنها و انجام کارها به صورت روزانه ندارد. فراموش نکنید برنامه روزانه شما باید به اندازه‌ای باشد که بتوانید آن را انجام دهید. نه آنقدر زیاد باشد که دچار کمبود زمان شوید و نه آنقدر کم که زمان زیادی را به بطالت بگذرانید.

۷. اولویت‌بندی کارها و مدیریت زمان

وقتی اهدافتان و سپس برنامه روزانه‌تان را می‌نویسید متوجه می‌شوید چه کارهایی اولویت بالایی دارد‌، هر کار چقدر زمان نیاز دارد و چه کارهایی را می‌توانید حذف کنید. اولویت‌بندی کارها بر اساس شرایط موجود سنجیده می‌شود. به طور مثال شما یک فروشگاه لباس دارید و اکنون یک محصول فصلی دارید، مهمترین هدف فروش آن محصول است، پس بقیه اهداف در اولویت بعدی قرار دارند.

۸. یادآوری راحت‌تر

وقتی هدفی را می‌نویسید دیگر نگران فراموش شدن آن نیستید. هر زمانی که نیاز باشد می‌توانید اهدافتان را مرور کنید. نوشتن هدف باعث یادآوری راحت‌ تر آن می‌شود. شما می‌توانید هر روز اهدافتان را بخوانید. اینگونه از مسیر موفقیت خارج نمی‌شوید.

۹. افزایش تمرکز

وقتی اهدافتان را می‌ نویسید، ذهنتان به صورت خودکار روی آن متمرکز می شود و دیگر به حواشی توجه نمی کند. ذهنتان تمام تلاش خود را می‌کند تا برای رسیدن به آن از حداکثر توان خود استفاده کند. با داشتن اهداف معین و مشخص ،  قادر هستیم تمرکز خود را روی موضوع اصلی حفظ کنیم و از گمراهی ها و تکراری های غیر ضروری جلوگیری کنیم.

۱۰. افزایش احتمال رسیدن به هدف

زمانی که هدفی را نوشتید، چون ذهنتان مسیر و زمان رسیدن به آن را مشخص کرده‌است و شما با تمام تمرکز خود سعی می‌کنید به آن برسید، پس احتمال رسیدن به هدفتان افزایش پیدا می‌کند و حتما به هدفتان می‌رسید.

11. کارآمدی را افزایش دهیم

نوشتن اهداف کمک می کند تا هدفمندی در عملکرد واضح شود و بتوانیم به طور جدی برای رسیدن به آن هدف پیشروی کنیم .هدف گذاری صحیح احساس کنترل و تشویق پیشرفت را برای ما به ارمغان می آورد.

12. خلاقیت را افزایش می دهد

تعیین هدف‌ها و نوشتن آن‌ها می‌تواند برای شما محرکی برای خلاقیت باشد. هنگامی که هدف‌های خاصی را در نظر می‌گیرید، می‌توانید به راهکارها و روش‌های متنوعی فکر کنید تا بهترین راه برای رسیدن به آن‌ها را پیدا کنید.

13. افزایش انعطاف‌پذیری

 نوشتن هدف‌ها به شما انعطاف‌پذیری بیشتری در راه‌اندازی و تغییر هدف‌ها می‌دهد. در طول زمان، ممکن است شرایط و اولویت‌ها تغییر کنند و با داشتن هدف‌های نوشته شده، می‌توانید آن‌ها را بازبینی و تنظیم کنید تا با تغییرات برخورد مناسبی داشته باشید.

14. ارتقای تعهد 

با نوشتن هدف‌ها و مشخص کردن تاریخ‌های مهم و مراحل مختلف، شما به خودتان تعهد می‌دهید که برای رسیدن به آن‌ها کار کنید. این تعهد می‌تواند شما را متعهد‌تر و پافشاری بیشتری را در جهت دستیابی به هدف‌هایتان ایجاد کند.

15. ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی

 نوشتن هدف‌ها به شما کمک می‌کند تا تعادل را در زندگی خود برقرار کنید. با تعیین اهداف در زمینه‌های مختلف مانند شغل، روابط، سلامتی و توسعه شخصی، می‌توانید به تعادل بیشتری در زندگیتان دست یابید و به‌طور کلیتری بر روی همه جوانب زندگیتان تمرکز کنید.

16. افزایش خودآگاهی

با تعیین هدف‌ها، شما به شکل دقیق‌تری با خواسته‌ها، آرزوها و اهدافتان آشنا می‌شوید. این فرآیند می‌تواند به شما کمک کند تا خودآگاهی بیشتری درباره خودتان و ارزش‌ها و اولویت‌هایتان به دست آورید.

17. تقویت اثربخشی

 نوشتن هدف‌ها و مشخص کردن مسیر رسیدن به آن‌ها، می‌توانید بهبود قابل ملاحظه‌ای در اثربخشی خود داشته باشید. با برنامه‌ریزی منظم و مدیریت زمان مناسب، می‌توانید به بهترین شکل ممکن به هدف‌هایتان نزدیک شوید و عملکرد خود را بهبود بخشید.

بسیاری از اندیشمندان و نویسندگان به اهمیت نوشتن اهداف بسیار تاکید کرده اند. 

۱. مارکوس تولیوس سیسرون، فیلسوف و سیاستمدار رومی، می‌گوید: " هیچ کس به حقیقت نمی‌رسد مگر اینکه هدف نمایان شود." این نقل‌قول بر اهمیت نشان دادن هدف در رسیدن به نتیجه نهایی و موفقیت تأکید دارد.

2. پیتر دارو، نویسنده و مدرس برجسته در زمینه رهبری و مدیریت، می‌گوید: "نوشتن هدف به ما کمک می‌کند تا واقعیت خواسته خود را به خوبی درک کنیم و برنامه ریزی لازم را برای رسیدن به آن انجام دهیم."

این نقل‌قول ها به اهمیت داشتن اهداف مشخص و الهام بخش برای انگیزه و پیشرفت در زندگی اشاره دارد.
با توجه به نظرات این اندیشمندان و گفته‌های آنان، می‌توان نتیجه گرفت که نوشتن اهداف یک مقاله نقش بسزایی در رسیدن به هدف نویسنده و جذب خوانندگان دارد.
 

نتیجه

نوشتن اهداف و برنامه ریزی در جهت رسیدن به آن باعث می‌شود ، شما یک دید شفاف و مشخص از آینده خود و مسیر رسیدن به آن داشته باشیدو به سمت موفقیت گام بردارید. تمرکزتان فقط روی رسیدن به اهداف قرار گیرد و انگیزه خود را از دست ندهید. وقتی اهدافتان را می‌نویسید عملکرد خود را می‌سنجید و با رسیدن به هر هدفی ، اعتماد به نفستان نیز افزایش پیدا‌ می‌کند. همین حالا هدف‌هایتان را بنویسید و برای رسیدن به آن‌ها تمام تلاش خود را شروع کنید.  بخاطر داشته باشید، شما توانایی رسیدن به هر چیزی را دارید.

منبع: کتاب توان بی پایان، نوشته آنتونی رابینز، ترجمه محمدرضا آل یاسین


ثبت نظر


لیست نظرات (0)

بیشتر بخوانید

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

چرا باید برای زندگی خود برنامه ریزی کنیم؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه

بهترین روش های مدیریت زمان که زندگی شما را متحول می‌کند.

زمان مطالعه : 10 دقیقه

بهترین کتاب های توسعه فردی 2023

زمان مطالعه : 10 دقیقه

10 سایت توسعه فردی و ترک عادت های بد

زمان مطالعه : 10 دقیقه

چگونه با هدف گذاری صحیح عادت های بد را به خوب تغییر دهیم؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه

مهارت توسعه فردی هنر فکر کردن چیست؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه

معرفی مهارت‌های برنامه ریزی و نقش آنها در موفقیت های تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان

زمان مطالعه : 11 دقیقه

از ذهن پراکنده به ذهن متمرکز: چگونه یک ذهن حواس جمع بسازیم؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه
برنامه هابی

گام هفتم

گام هفتم، گام موفقیت

با روش گام هفتم در نرم افزار توسعه فردی هابی شما یاد می‌گیرید که چگونه در طی سال های زندگی خود به چیزی که می‌خواهید برسید. اگر شوق بسیاری برای ساختن آینده خود دارید، ما در کنار شما هستیم تا به درجه ای از موفقیت که خواهان آن هستید، برسید.مشاهده تمامی مجوزها

تمامی حقوق مادی و معنوی این اثر نزد گام هفتم - اپلیکیشن هابی محفوظ است