چشم انداز چیست؟ و چرا باید چشم انداز داشته باشیم؟

تعریف چشم انداز

چشم‌ انداز از دیدگاه‌های مختلف معانی زیادی دارد، اما اگر بخواهیم از لحاظ شخصی و مهارت های توسعه فردی آن را بررسی کنیم، میتوان گفت:

چشم‌ انداز اظهارنامه‌ای است که در آن اهداف شما مورد اشاره قرار گرفته است. این گزاره می‌تواند به صورت راهنما در مسیری که شما آن را برای رشد و دست‌یابی به اهداف تعیین کرده اید، باشد.

به طور کلی چشم‌انداز یک دورنما است، اینگونه که شما سوار بر بالگردی شده‌ اید و از فاصله چند هزار پایی زمین در حال پرواز هستید، هر آنچه بر روی زمین است و اتفاق می‌ افتد را نظاره گرید، حال در نظر داشته باشید چنین دید واضحی را به آینده خود و آنچه را که برای شما رخ خواهد داد داشته باشید، چه خواهید کرد؟

داشتن یک هدف واقع گرایانه قابل اندازه گیری و دست یافتنی، منظره صریحی از آینده به ما نشان می دهد. چشم انداز به ما کمک می کند، آنچه را که میخواهیم در آینده داشته باشیم مشخص کنیم تا مسیری شفاف و روشن را طی کنیم و همیشه آینده خود را ببینیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم . اینگونه هر قدم که به آن نزدیک تر شویم، لذتی زایدالوصف وجودمان را فرا خواهد گرفت و قدم های بعد را با اشتیاق، انگیزه و اطمینان بیشتر برخواهیم داشت.

زمان برای چشم انداز معنی ندارد

باید بدانید که چشم انداز زمان مشخصی ندارد، یعنی شما نمیتوانید بگویید من چشم انداز ده ساله خود را تعیین کرده ام و از امروز برای رسیدن به آن تلاش میکنم، چشم انداز میتواند نهایت خواسته شما در شرایط موجود باشد، اما زمان مشخصی برای دست یافتن به آن وجود ندارد. مثلا شما میخواهید در زمینه شغلی خود صاحب یکی از سه برند برتر کشور باشید، این اتفاق ممکن است در پنج ساله آینده اتفاق بیفتد یا اینکه تا ده سال دیگر به طول بیانجامد.پس باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید، تا به مسیر خود بدگمان نشوید.

هم اکنون که به تعریف چشم انداز واقف شدیم برخی از مزیت های آن را بیان می کنیم:

  • وضوح مسیر و آینده ای که در پیش دارید
  • تلاش بی تردید و دید مثبت به آینده
  • ایجاد انرژی، انگیزه و داشتن حس افتخار و امید
  • حس بلندپروازی به جا و جاه طلبی ایده آل در مسیر درست
  • بوجود آوردن چهار چوب های ایده آل برای خود شکوفایی
  • به وجود آمدن رابطه ای عمیق میان حال و آینده
  • بوجود آمدن بستری برای تحقق اهداف نوشته شده
  • داشتن رضایت از شرایط موجود و لذت بردن از مسیر

تا الان از مزیت های چشم انداز برایتان نوشتیم، ممکن است برای شما سوال ایجاد شود که آیا در صورت نداشتن چشم انداز ما ضرری متحمل خواهیم شد یا خیر؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.
 

ضرر های عدم وجود چشم انداز

نداشتن چشم انداز برخی خطرات را به همراه دارد، شاید با خود بگویید: ما تا این بخش از زندگی چشم انداز نداشتیم و به مشکلی هم برنخورده ایم، اما مسئله دقیقا همین جاست، شما هر ضرری را که بخاطر عدم تعیین چشم انداز متحمل شده اید را به دلیل اطلاع نداشتن از چنین فرایندی، به عوامل دیگری ربط داده اید.

یکی از خطرهای نداشتن چشم انداز این است که شما از مسیر خود منحرف شوید.می بینید که انحراف از مسیر موفقیت چقدر می تواند آسان باشد، به طور مثال شما برای رسیدن به مکانی در حال دویدن هستید که نمیدانید کجاست، آیا بعد از مدتی دست از تلاش نخواهید کشید؟

این تازه آغاز سردرگمی های شما در صورت نداشتن چشم انداز است، زیرا جدا از این که امکان خروج از مسیر درست وجود دارد، شما بخاطر ندانستن مقصد یا راه رسیدن به مقصد، دلسرد شده و آن را رها می کنید و زندگی شما مملو از مسیر های نرفته و اهدافی می شود که در نیمه رها شدند.  

یکی از ابزارهایی که در نوشتن و ارزیابی عملکرد و پیشرفت روزانه مان و برنامه ریزی اصولی در مسیر رسیدن به چشم اندازتان به کمک شما می آید، اپلیکیشن هابی است. با اپلیکیشن گام هفتم هر روز گام های کوچک اما مستمر در راه موفقیت بردارید. با مشاهده پیشرفت روزانه تان و دیدن هر روزه چشم اندازتان، از مسیر موفقیت خارج نشوید.

 

تفاوت میان هدفگذاری و چشم انداز چیست؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد و یا فکر کنید که تفاوتی میان چشم انداز و هدف گذاری نباشد، در پاسخ باید بگوییم که تفاوت زیادی بین این دو وجود دارد اما مهم ترین تفاوت این است که چشم انداز گسترده و بلندمدت است اما هدفگذاری خاص و کوتاه مدت برنامه ریزی می شود.

تا اینجا که اهمیت چشم انداز را درک کردیم بهتر است بدانیم یک چشم انداز چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا رسالت خود را در زندگی ما کامل کند.
 

ویژگی های یک چشم انداز مناسب:

  • قابل دستیابی باشد، به عبارتی رویا نباشد.
  • روشن و شفاف و در عین حال انعطاف پذیر باشد.
  • باید برای شخص شما جذاب و دوست داشتنی باشد.
  • به شما امید دهد تا پیوسته تلاش کنید و خسته نشوید.
  • هم جهت با ارزش ها و چهارچوب های شما باشد.
  • الهام بخش باشد و شما را پر از انگیزه کند.
  • دقیق و قابل اندازه گیری باشد.
  • به موفقیت مربوط باشد.
  • چالش برانگیز باشد.

 

در ادامه به چند نمونه از چشم انداز های برند های مشهور اشاره می کنیم تا به میزان اهمیت چشم اندار در رسیدن به موفقیت را به درستی متوجه شوید:

اپل : "ما به «نه» گفتن به هزاران پروژه، ایمان داریم. بنابراین ما می توانیم فقط روی مواردی تمرکز کنیم که اساسا برایمان مهم معنی دار هستند."

سامسونگ: "با فناوری ها، محصولات و طراحی نوآورانه مان که زندگی مردم را غنی می کند، الهام بخش جهان هستیم، با خلق آینده ای جدید به شکوفایی اجتماعی کمک می کنیم."

تسلا: "ماموریت ما تسریع انتقال جهان به انرژی پایدار است. چشم انداز ما جذاب ترین و کاربردی ترین شرکت خودروسازی قرن بیست و یکم از طریق سوق دادن تحول جهانی به سمت خودروهای برقی است"

شرکت آمازون: "نهایت تلاشمان را می کنیم که به مشتریان پایین ترین قیمت ممکن، بهترین حق انتخاب و حراکثر راحتی را ارائه دهیم"

گوگل: "ایجاد دسترسی به اطلاعات جهانی فقط با یک کلید"

 

کلام آخر

هم اکنون، آنچه را که باید درباره چشم انداز بدانیم یاد گرفتیم، بهتر است هرچه زودتر برای تعیین چشم انداز خود، برنامه ریزی و حرکت در این زمینه اقدام کنیم. زمانی خواهد رسید که به آنچه بیشتر از تصورمان بوده است، رسیده ایم و به گذشته، تلاش و استقامت خود افتخار میکنیم. با هدفگذاری و نوشتن چشم اندازتان به سوی موفقیت گام بردارید. 


ثبت نظر


لیست نظرات (0)

بیشتر بخوانید

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

7 گام توسعه شخصی برای رسیدن به موفقیت فردی

زمان مطالعه : 7 دقیقه

چرا باید برای زندگی خود برنامه ریزی کنیم؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه

بهترین روش های مدیریت زمان که زندگی شما را متحول می‌کند.

زمان مطالعه : 10 دقیقه

بهترین کتاب های توسعه فردی 2023

زمان مطالعه : 10 دقیقه

10 سایت توسعه فردی و ترک عادت های بد

زمان مطالعه : 10 دقیقه

چگونه با هدف گذاری صحیح عادت های بد را به خوب تغییر دهیم؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه

مهارت توسعه فردی هنر فکر کردن چیست؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه

معرفی مهارت‌های برنامه ریزی و نقش آنها در موفقیت های تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان

زمان مطالعه : 11 دقیقه
برنامه هابی

گام هفتم

گام هفتم، گام موفقیت

با روش گام هفتم در نرم افزار توسعه فردی هابی شما یاد می‌گیرید که چگونه در طی سال های زندگی خود به چیزی که می‌خواهید برسید. اگر شوق بسیاری برای ساختن آینده خود دارید، ما در کنار شما هستیم تا به درجه ای از موفقیت که خواهان آن هستید، برسید.مشاهده تمامی مجوزها

تمامی حقوق مادی و معنوی این اثر نزد گام هفتم - اپلیکیشن هابی محفوظ است