تکنیک پومودورو چیست و چگونه در مدیریت زمان و افزایش تمرکز تاثیر میگذارد؟

در دنیای پر مشغله امروز که عوامل حواس پرتی متعددی وجود دارد، حفظ تمرکز و بهره وری برای اکثر افراد به کار چالشی و مشکلی تبدیل شده است. مسئله ای که به صورت مداوم با آن دچار چالش و رقابت هستیم، زمان است. بدون داشتن یک برنامه زمانی مشخص رسیدگی به این مورد کار چندان راحتی به نظر نمی‌آید.
ا انجام فعالیت های متعدد تمرکز ما از روی یک کار به کار دیگر منتقل می‌شود در نتیجه میزان بازدهی کاهش پیدا کرده و کارها پیش نمی‌روند.
تکنیک پومودورو یکی از روش های اثبات شده برای مدیریت زمان و افزایش بهره‌وری و تمرکز است. تکنیک پومودورو بر اساس انجام کار در بازه‌های زمانی کوتاه و استراحت‌های منظم بعد از هر فعالیت استوار است. در این مقاله  شما را با یکی از تکنیک های فوق العاده برای مدیریت زمان آشنا‌می‌کنیم، تکنیکی به نام پومودورو.

تکنیک پومودورو (Pomodoro Technique) چیست ؟

در دانشگاه میشیگان تحقیقی روی چند صد دانشجو انجام شد تا میزان زمانی که یک فرد می تواند بدون وقفه روی انجام کاری تمرکز کند را به دست آورند. در این تحقیق از دانشجویان خواسته شد تا متنی را مطالعه کنند و زمانی که احساس کردند یادگیری این متن برای آنها سخت می‌شود و توان یادگیری و درک اولیه را از دست می‌دهند مطالعه را متوقف کنند و مدت زمانی که توانسته اند مطالعه کنند را یادداشت کنند. این پژوهش نشان داد دانشجویان به طور میانگین 25 الی 30 دقیقه میتوانند روی مطالعه شان تمرکز داشته باشند و بعد از آن زمان بازدهی مطالعه کنندگان کاسته می‌شود.
پومودورو معروف ترین تکنیک برای تمرکز کردن روی کارها مختلف به ویژه مطالعه ویا  کارهایی که باید انجام داده شود اما ذهن شما از آن فرار می‌کند. همچنین پومودورو یک روش قابل اعتنا در دنیاست که برای   میلیون ها نفر کارساز بوده است. و از ابزارهای معروف برای مدیریت زندگی به شمار می‌رود.

پومودورو در زبان ایتالیایی به معنی گوجه فرنگی است. فرانچسکو چیریلو که یک پژوهشگر و کارآفرین و علاقه مند به حوزه تمرکز و کارآفرینی است که نام این تکنیک را از روی تایمر آشپزخانه اش که شبیه به گوجه فرنگی بود انتخاب کرد.

شیوه استفاده از تکنیک پومودورو  Pomodoro Technique

هر فرد بازه توجه و تمرکز محدودی دارد، و شما این محدودیت را بر انجام کارهایتان اعمال می‌کنید، وقتی برای زمان و تمرکز خود محدودیت قائل هستید و برای هر بخش از فعالیتتان برنامه ریزی انجام داده اید تا اتمام آن فعالیت تمرکز بیشتری روی آن دارید. وقتی برای هر فعالیت یک بازه زمانی مشخص تعیین می‌کنید، تمرکز شما روی آن کار بیشتر شده و به پایان رساندن آن انگیزه بیشتری پیدا می‌کنید.

مرحله اول: ابتدا فعالیت هایی که قرار است انجام دهید را مشخص کنید. نکته بسیار مهمی که پیشنهاد می‌شود در این روش انجام دهید تمرکز بر روی یک کار و حذف کارهای اضافی است. چند وظیفگی در مقابل مدیریت زمان و انرژی قرار دارد برای اینکه تمرکز بیشتری روی کار خود داشته باشید کاری که از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است را انتخاب کنید و در بازه زمانی مشخص شروع به انجام آن کار کنید تا زمانی که انجام آن کار به اتمام برسد.

مرحله دوم:  کاری که اولویتتان است را انتخاب کنید و با استفاده از زمان سنج مدت زمان 25 دقیقه را برای انجام کار تنظیم کنید و در  این مدت زمان به دور از عوامل برهم زننده تمرکز به انجام کار بپردازید.

مرحله سوم: پس از اتمام زمان 25 دقیقه به مدت 5 دقیقه استراحت داشته باشید.

مرحله چهارم: این چرخه را  4 بار تکرار کنید (25 دقیقه فعالیت کاری یا مطالعه و 5 دقیقه استراحت) در نهایت 15 الی 30 دقیقه استراحت طولانی تر داشته باشید.

(Pomodoro Technique)  مزایای تکنیک پومودورو

  1. تمرکز بر روی یک کار و افزایش کیفیت عملکرد
  2. از بین بردن خستگی های ناشی از کار و فعالیت
  3. ایجاد توازن بین کار و زندگی
  4. مدیریت حواس پرتی ها

کلام آخر

ممکن است با خودفکر کنید این تکنیک بسیار ساده است و در نگاه اول ساده به نظر بیاید، اما به یادداشته باشید که ساده ترین تکنیک ها اغلب بهتر کار می‌کنند. و بکارگیری درست و به جای این تکنیک مدیریت زندگی شما را تغییر می‌دهد. با استفاده از این تکنیک فعالیت ها و روند کارتان را سازماندهی کنید و با مدیریت زمان به زندگی خود نظم و تعادل ببخشید.


ثبت نظر


لیست نظرات (0)

بیشتر بخوانید

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

تکنیک پومودورو چیست و چگونه در مدیریت زمان و افزایش تمرکز تاثیر میگذارد؟

زمان مطالعه : 5 دقیقه

7 گام توسعه شخصی برای رسیدن به موفقیت فردی

زمان مطالعه : 7 دقیقه

چرا باید برای زندگی خود برنامه ریزی کنیم؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه

بهترین روش های مدیریت زمان که زندگی شما را متحول می‌کند.

زمان مطالعه : 10 دقیقه

بهترین کتاب های توسعه فردی 2023

زمان مطالعه : 10 دقیقه

10 سایت توسعه فردی و ترک عادت های بد

زمان مطالعه : 10 دقیقه

چگونه با هدف گذاری صحیح عادت های بد را به خوب تغییر دهیم؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه

مهارت توسعه فردی هنر فکر کردن چیست؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه
برنامه گام هفتم

گام هفتم

گام هفتم، گام موفقیت

در این اپلیکیشن به شما نشان می دهیم که چگونه در طی سال های زندگی خود به چیزی که می خواهید برسید. اگر شوق بسیاری برای ساختن آینده خود دارید، این نرم افزار در کنار شماست تا به درجه ای از موفقیت که خواهان آن هستید، برسید.مشاهده تمامی مجوزها

تمامی حقوق مادی و معنوی این اثر نزد گام هفتم محفوظ است