در دنیای پر مشغله امروز که عوامل حواس پرتی متعددی وجود دارد، حفظ تمرکز و بهره وری برای اکثر افراد به کار چالشی و مشکلی تبدیل شده است. مسئله ای که به صورت مداوم با آن دچار چالش و رقابت هستیم، زمان است. بدون داشتن یک برنامه زمانی مشخص رسیدگی به این مورد کار چندان راحتی به نظر نمیآید.
ا انجام فعالیت های متعدد تمرکز ما از روی یک کار به کار دیگر منتقل میشود در نتیجه میزان بازدهی کاهش پیدا کرده و کارها پیش نمیروند.
تکنیک پومودورو یکی از روش های اثبات شده برای مدیریت زمان و افزایش بهرهوری و تمرکز است. تکنیک پومودورو بر اساس انجام کار در بازههای زمانی کوتاه و استراحتهای منظم بعد از هر فعالیت استوار است. در این مقاله شما را با یکی از تکنیک های فوق العاده برای مدیریت زمان آشنامیکنیم، تکنیکی به نام پومودورو.
در دانشگاه میشیگان تحقیقی روی چند صد دانشجو انجام شد تا میزان زمانی که یک فرد می تواند بدون وقفه روی انجام کاری تمرکز کند را به دست آورند. در این تحقیق از دانشجویان خواسته شد تا متنی را مطالعه کنند و زمانی که احساس کردند یادگیری این متن برای آنها سخت میشود و توان یادگیری و درک اولیه را از دست میدهند مطالعه را متوقف کنند و مدت زمانی که توانسته اند مطالعه کنند را یادداشت کنند. این پژوهش نشان داد دانشجویان به طور میانگین 25 الی 30 دقیقه میتوانند روی مطالعه شان تمرکز داشته باشند و بعد از آن زمان بازدهی مطالعه کنندگان کاسته میشود.
پومودورو معروف ترین تکنیک برای تمرکز کردن روی کارها مختلف به ویژه مطالعه ویا کارهایی که باید انجام داده شود اما ذهن شما از آن فرار میکند. همچنین پومودورو یک روش قابل اعتنا در دنیاست که برای میلیون ها نفر کارساز بوده است. و از ابزارهای معروف برای مدیریت زندگی به شمار میرود.
پومودورو در زبان ایتالیایی به معنی گوجه فرنگی است. فرانچسکو چیریلو که یک پژوهشگر و کارآفرین و علاقه مند به حوزه تمرکز و کارآفرینی است که نام این تکنیک را از روی تایمر آشپزخانه اش که شبیه به گوجه فرنگی بود انتخاب کرد.
هر فرد بازه توجه و تمرکز محدودی دارد، و شما این محدودیت را بر انجام کارهایتان اعمال میکنید، وقتی برای زمان و تمرکز خود محدودیت قائل هستید و برای هر بخش از فعالیتتان برنامه ریزی انجام داده اید تا اتمام آن فعالیت تمرکز بیشتری روی آن دارید. وقتی برای هر فعالیت یک بازه زمانی مشخص تعیین میکنید، تمرکز شما روی آن کار بیشتر شده و به پایان رساندن آن انگیزه بیشتری پیدا میکنید.
مرحله اول: ابتدا فعالیت هایی که قرار است انجام دهید را مشخص کنید. نکته بسیار مهمی که پیشنهاد میشود در این روش انجام دهید تمرکز بر روی یک کار و حذف کارهای اضافی است. چند وظیفگی در مقابل مدیریت زمان و انرژی قرار دارد برای اینکه تمرکز بیشتری روی کار خود داشته باشید کاری که از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است را انتخاب کنید و در بازه زمانی مشخص شروع به انجام آن کار کنید تا زمانی که انجام آن کار به اتمام برسد.
مرحله دوم: کاری که اولویتتان است را انتخاب کنید و با استفاده از زمان سنج مدت زمان 25 دقیقه را برای انجام کار تنظیم کنید و در این مدت زمان به دور از عوامل برهم زننده تمرکز به انجام کار بپردازید.
مرحله سوم: پس از اتمام زمان 25 دقیقه به مدت 5 دقیقه استراحت داشته باشید.
مرحله چهارم: این چرخه را 4 بار تکرار کنید (25 دقیقه فعالیت کاری یا مطالعه و 5 دقیقه استراحت) در نهایت 15 الی 30 دقیقه استراحت طولانی تر داشته باشید.
ممکن است با خودفکر کنید این تکنیک بسیار ساده است و در نگاه اول ساده به نظر بیاید، اما به یادداشته باشید که ساده ترین تکنیک ها اغلب بهتر کار میکنند. و بکارگیری درست و به جای این تکنیک مدیریت زندگی شما را تغییر میدهد. با استفاده از این تکنیک فعالیت ها و روند کارتان را سازماندهی کنید و با مدیریت زمان به زندگی خود نظم و تعادل ببخشید.