13 راهکار جامع افزایش انگیزه در زندگی

 احتمالاً برای شما هم پیش آمده هدفی هیجان زده‌تان کند اما با حرکت نکردن در مسیر رسیدن به آن احساس گناه کنید! لیستی از کارهای روزانه خود را بنویسید اما به اکثر آن‌ها عمل نکنید! شاید فکر کنید این چرخه هرگز به پایان نمی‌رسد اما این طور نیست. یادتان باشد تا وقتی که می‌توانید به خودتان انگیزه دهید، هیچ زمانی برای رسیدن به هدف متوقف نمی‌شوید.    

همه ما تا به حال برای خودمان هدف گذاری کردیم، از انتخاب رشته تحصیلی بگیر تا انتخاب دانشگاه و پیدا کردن شغل اما دستیابی به این‌ها همیشه آسان نیست؛ مخصوصاً زمانی که احساس می‌کنیم هیچ انگیزه‌ای نداریم! فکر می‌کنید در این شرایط برای افزایش انگیزه خود چکار کنیم و چطور به تعهداتمان پایبند باشیم؟

 این همان سؤالی است که می‌خواهیم در این مقاله به آن پاسخ دهد. ما به شما یاد می‌دهیم که چگونه در این شرایط از راهکارهای علمی و اثبات شده استفاده کنید و در مسیر رسیدن به اهدافتان باقی بمانید.

سریع‌ترین راه های افزایش انگیزه

داشتن انگیزه برای یک زندگی پربار و رضایت بخش بسیار مهم است. اگر انگیزه نداشته باشید، نمی‌توانید در زندگی پیشرفت کنید و به موفقیت برسید. ما برای رسیدن به اهداف و رؤیاهایمان به روحیه قوی و شور و شوق زیاد احتیاج داریم. در واقع یکی از مهم‌ترین چیز‌هایی که می‌تواند به زندگی ما معنا ببخشد «انگیزه» است.

عواملی که انگیزه شما را بالا نگه می دارد:

  1. هدف خود را در تقویم قرار دهید.
  2. تلاش کردن را به یک عادت تبدیل کنید.
  3. موانعی که در سر راه قرار دارد را شناسایی کنید.
  4. برای پیروزی‌های کوچک و بزرگ به خودتان جایزه دهید.
  5. شکرگزاری و قدردانی را تمرین کنید.
  6. خلق و خوی خود را تغییر دهید.
  7. وظایف خود را به کارهای ساده‌تر تبدیل کنید.
  8. حواس پرتی‌ها را از بین ببرید.
  9. به کاری که باید انجام دهید صد در صد متعهد شوید.
  10. ورودی‌های ذهن خود را تغییر دهید.
  11. افراد الهام‌بخش را دنبال کنید.
  12. اهداف قابل اندازه گیری داشته باشید.
  13. یک عادت مثبت جدید ایجاد کنید و آن را ادامه دهید.

 

اجازه دهید در ادامه نگاه دقیق‌تری به هر یک از نکاتی که در بالا اشاره کردیم، بیندازیم.

1- هدف خود را در تقویم قرار دهید

یکی از راه‌های افزایش انگیزه درونی «ایجاد انگیزه بیرونی» است. هر کاری که باید انجام دهید را روی تقویم علامت بزنید. نیازی نیست هدف شما ساختار مشخصی داشته باشد فقط باید تاریخی که فکر می‌کنید تا آن زمان به‌طور واقع‌بینانه‌ای به هدفتان رسیدید را روی تقویم مشخص کنید. داشتن تاریخ به شما کمک می‌کند تا با انگیزه بمانید، پیشرفت و رشد روزانه خود را اندازه‌گیری کنید و همیشه بدانید که چقدر باید به سمت جلو حرکت کنید.

2- تلاش کردن را به یک عادت تبدیل کنید

وقتی تلاش کردن برای رسیدن به یک هدف، تبدیل به عادت شود دیگر نیاز چندانی به انگیزه ندارید؛ زیرا هر روز به‌طور ناخودآگاه آن کار را انجام می‌دهید.

3- موانعی که در سر راه قرار دارد را شناسایی کنید

تلاش برای رسیدن به یک هدف باعث ایجاد حس هیجان و اعتمادبه‌نفس می‌شود اما نباید همیشه بیش از حد خوش‌بین باشیم. شاید در طول روز اتفاقاتی پیش آید که برنامه زندگی ما را تغییر دهد. یکی از راه‌های افزایش انگیزه این است که چک لیستی از چیزهایی که می‌توانند سر راه شما قرار بگیرند را تهیه کنید سپس نحوه برخورد با آن‌ها را برنامه‌ریزی کنید؛ به‌عنوان‌مثال اگر در حال دیدن یک دوره آنلاین هستید اما اینترنت قطع می‌شود از قبل چند ویدئوی آموزشی آفلاین را در سیستم دانلود کرده باشید تا در این بازه زمانی آن‌ها را تماشا کنید.

4- برای پیروزی‌های کوچک و بزرگ به خودتان جایزه دهید

پاداش دادن حس و حال خوبی به ما می‌دهد حتی می‌تواند انگیزه و عملکرد ما را بهبود ببخشد. لازم نیست یک پاداش گران قیمت باشد در ادامه چند پیشنهاد ساده اما مؤثر را برای شما آوردیم:

  • یک استراحت کوتاه به خودتان بدهید.
  • بیرون بروید و کمی قدم بزنید.
  • میان وعده مورد علاقه‌تان را میل کنید.
  • فصل مورد علاقه کتابتان را بخوانید.
  • برای افزایش انگیزه «مدیتیشن» کنید.
  • به موسیقی که دوست دارید گوش دهید.
  • با یکی از دوستانتان تماس بگیرید.

5- شکرگزاری و قدردانی را تمرین کنید

شکرگزاری باعث رضایت و پذیرش وضعیت موجود می‌شود. برای اینکه همیشه انگیزه بالایی داشته باشید هر روز صبح بعد از بیداری یا هر شب قبل از خواب سپاس‌گزاری کنید. این کار هم حس خوبی به شما می‌دهد و هم امیدتان را چندین برابر می کند.

6- خلق و خوی خود را تغییر دهید

یکی از راه‌های افزایش انگیزه و انرژی «تغییر خلق و خو» است. خلق و خو با افزایش بهره‌وری، بهبود کمیت و کیفیت کار مرتبط است. منظور ما این نیست که همیشه مثبت‌اندیش باشید اما سعی کنید برای بهبود خلق و خوی خود کاری انجام دهید به‌عنوان ‌مثال:

  • به عکس‌هایی که دوست دارید نگاه کنید.
  • مدتی را در طبیعت بگذرانید.
  • ویدیوهای خنده دار ببینید.
  • ورزش کنید.

7- وظایف خود را به کارهای ساده‌تر تبدیل کنید

با کمی خلاقیت مسئولیت‌هایی که به عهده دارید را ساده‌تر کنید تا انگیزه شما بیشتر شود. هنگامی که در انجام وظایفتان گیج می‌شوید، حفظ انگیزه کار ساده‌ای نیست. تجربه نشان داده اگر پیچیدگی‌ها را کم‌تر کنید، هم تمرکز شما بهتر می‌شود و هم انگیزه بیشتری برای انجام کارهایتان پیدا می‌کنید. برای ساده کردن کارها، با «حذف موارد غیرضروری» شروع کنید.

8- حواس پرتی‌ها را از بین ببرید

حواس پرتی دشمن تمرکز است. اگر می‌خواهید انگیزه داشته باشید باید حواس پرتی‌ها را از بین ببرید. وارن بافت سرمایه‌گذار میلیاردر دنیا می‌گوید "تفاوت بین افراد موفق و افراد بسیار موفق این است که افراد بسیار موفق تقریباً به همه چیز نه می‌گویند".

هنگامی که می‌خواهید کاری را انجام دهید تلفن خود را خاموش کنید یا آن را در اتاق دیگری بگذارید، موسیقی را قطع کنید و هر کاری که باعث حواس‌پرتی شما می‌شود را حذف کنید تا مدیریت زمان داشته باشید. به خودتان یادآوری کنید که این کارها جنبه تنبیه ندارند فقط قرار است تمرکز شما را بیشتر کنند.

9- به کاری که باید انجام دهید صد در صد متعهد شوید

یادتان باشد هیچ چیز رایگان نیست. وقتی می‌خواهید چیزی به دست آورید باید در ازای آن بهایی مانند زمان، تلاش یا کار سخت را بدهید. اگر قرار است به هدفی برسید یعنی باید وقت بگذارید، در غیر این صورت هرگز به نتیجه نمی‌رسید.

10- ورودی‌های ذهن خود را تغییر دهید

شاید این ضرب‌المثل که می‌گوید "شما همان چیزی هستید که می‌خورید" را شنیده باشید! ما هر روز چیزهای زیادی مانند غذا، موسیقی، تلویزیون، پادکست و رسانه‌های اجتماعی را مصرف می‌کنیم. اگر به دنبال انگیزه دادن به خودتان هستید باید از این پس در چیزهایی که می‌خورید بیشتر دقت کنید، یعنی پادکست‌های انگیزشی گوش دهید، ویدیوهای الهام بخش ببینید، کتاب‌های انگیزه بخش را مطالعه کنید تا انرژی بگیرید و به رشد فردی دست پیدا کنید.

11- افراد الهام‌بخش را دنبال کنید

افراد الهام بخش زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما انگیزه دهند و شما را به سمت موفقیت در زندگی سوق دهند. سقراط می‌گوید "افراد باهوش از همه، چیزی یاد می‌گیرند / افراد متوسط از تجربیات خود یاد می‌گیرند و افراد احمق از قبل، همه پاسخ‌ها را می‌دانند".

12- اهداف قابل اندازه گیری داشته باشید

اگر هدف‌گذاری‌های شما قابل اندازه گیری باشد، می‌توانید میزان پیشرفت و رشد روزانه خود را بسنجید و احساس انگیزه و شادابی بیشتری کنید. همه ما دائماً از خودمان می‌پرسیم که در حال حاضر کجا هستیم، چقدر نسبت به گذشته پیشرفت کردیم و آیا به آینده‌ای که دوست داشتیم رسیدیم یا نه! برای اینکه بتوانید به این سؤالات پاسخ دهید فقط باید اهداف قابل اندازه گیری مشخص کنید و از آن چک لیستی تهیه کنید.

برای پیگیری و ارزیابی عملکردتان می‌توانید از نرم افزار هابی استفاده کنید. این نرم افزار علاوه بر اینکه در برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری به شما کمک می‌کند، در پایان هر هفته نمودار میله‌ای و پیوسته پیشرفت و رشد فردی شما را آماده می‌کند. با این برنامه می‌توانید بفهمید آیا انگیزه و انرژی کافی برای انجام کارهایتان داشتید، چقدر به اهدافتان پایبند بودید یا چه میزان به موفقیت در زندگی دست پیدا کردید.

13- یک عادت مثبت جدید ایجاد کنید و آن را ادامه دهید

گاهی اوقات کوچک‌ترین تغییرات باعث بزرگ‌ترین نتایج می‌شود. وقتی کار جدیدی را شروع می‌کنید نکته کلیدی آن ثبات و تکرار است. اگر کارهای مختلف را به‌طور هم زمان شروع کنید مغز پیشرفت تدریجی خواهد داشت اما اگر یک عادت مثبت را شروع کنید و در انجام آن استمرار داشته باشید قطعاً امید و اعتماد به نفستان بیشتر می‌شود.

 

شایع ترین موانع در راه افزایش انگیزه:

زمانیکه شما روشهای گفته شده در بالا را به منظور افزایش انگیزه به کار بردید ممکن است در مسیر پیشرفت خود با موانع زیر رو به رو شوید:

1- عدم توانایی در مدیریت استرس

استرس و فشارهای زیاد ممکن است باعث کاهش انگیزه شما شود و منجر به عدم تمرکز و دلسردی شود. وقتی که در مواجهه با فشارها و استرس‌های زیاد قرار می‌گیرید، انرژی شما محدود می‌شود و احساس کمبود انگیزه و خستگی را تجربه می‌کنید. این ممکن است باعث ایجاد عواطف منفی مانند ناامیدی و نگرانی در درون شما شود و در نتیجه، انگیزه شما برای انجام و تحقق اهداف را کاهش دهد.

2- عدم تحقق اهداف

اگر در مورد توانایی ها و همچنین اهدافی که برای خودتان تعیین می کنید دچار اغراق و زیاده روی شوید و اهدافتان خارج از توانایی های روحی، جسمی یا ذهنی شما باشد، ممکن است باعث کاهش انگیزه شما را شود. وقتی که تلاش‌هایتان برای رسیدن به اهداف به نتیجه مطلوب نمی‌انجامد، احساس کمبود انگیزه و عدم ارتباط بین تلاش و نتیجه مورد انتظار، روحیه شما را تضعیف می‌کند. این ممکن است منجر به ایجاد شک و ناامیدی درباره قابلیت‌ها و توانایی‌ها درهر فردی شود و در نتیجه، انگیزه شما برای ادامه کار کاهش یابد.

خستگی و بازهم خستگی: احساس خستگی مداوم و نداشتن انرژی کافی می‌تواند عملکرد شما را تحت تأثیر قرار دهد. وقتی که برای طولانی مدت درگیر کارها و تلاش‌های فیزیکی و ذهنی شوید و فرصت کافی برای استراحت و بازیابی نداشته باشید، احساس خستگی  مداومی را همراه خود دارید. این وضعیت ممکن است باعث کاهش انگیزه شود و شما را از ادامه فعالیت‌ها و تلاش‌هایتان منصرف کند.

3- عدم اعتماد به نفس کافی

کمبود اعتماد به نفس و نداشتن اعتماد کافی به توانایی‌های خود می‌تواند به انگیزه و اشتیاق شما صدمه وارد کند و مانع ازاقدامات موفقیت‌آمیز شما شود. هنگامی که به خودتان اعتماد نداشته باشید و احساس ناامیدی و عدم توانایی را تجربه کنید، انگیزه ما برای تلاش و بهبود جنبه های فردی و کاری کاهش می‌یابد. اعتقاد و اشراف به توانایی های خودتان و داشتن اعتماد به نفس غیرکاذب به شما انگیزه می‌دهد تا به تلاش بیشتری بپردازید و به اهدافتان نزدیک شوید.

4- ترس از شکست

ترس از شکست می‌تواند انگیزه و حرکت را فلج کند و باعث ایجاد تردید درباره ادامه کار شود. وقتی که ترس از شکست و ناتوانی در رسیدن به نتایج مطلوب در درونتان جا می‌گیرد، احساس ناامیدی و ترس از قضاوت منفی دیگران می‌تواند انگیزه شما را کاهش دهد. این ترس ممکن است مانع از اقدامات جسورانه و رسیدن به پیشرفت شود. برای حفظ انگیزه، مهم است که با ترس از شکست مقابله کنید و به ایده‌های خود اعتماد کنید تا به اهدافتان نزدیک و نزدیک ترشوید.

 

کلام آخر                                                                                                                            

اگر احساس می‌کنید تمرکز ندارید و از هیچ چیز الهام نمی‌گیرید پس حتماً به دنبال راه‌های ایجاد انگیزه در زندگی می‌گردید. در این مقاله به شما نشان دادیم که کارهایی وجود دارند که می‌توانند انگیزه و انرژی شما را به طرز شگفت انگیزی افزایش دهند. از حالا به بعد هر زمان احساس بی‌انگیزگی کردید یک یا چند مورد از تکنیک‌های بالا را انتخاب کنید و در زندگی به کار بگیرید؛ قطعاً بعد از مدتی نتایج مثبت آن را می‌بینید. 


ثبت نظر


لیست نظرات (0)

بیشتر بخوانید

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

چرا باید برای زندگی خود برنامه ریزی کنیم؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه

بهترین روش های مدیریت زمان که زندگی شما را متحول می‌کند.

زمان مطالعه : 10 دقیقه

بهترین کتاب های توسعه فردی 2023

زمان مطالعه : 10 دقیقه

10 سایت توسعه فردی و ترک عادت های بد

زمان مطالعه : 10 دقیقه

چگونه با هدف گذاری صحیح عادت های بد را به خوب تغییر دهیم؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه

مهارت توسعه فردی هنر فکر کردن چیست؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه

معرفی مهارت‌های برنامه ریزی و نقش آنها در موفقیت های تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان

زمان مطالعه : 11 دقیقه

از ذهن پراکنده به ذهن متمرکز: چگونه یک ذهن حواس جمع بسازیم؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه
برنامه هابی

گام هفتم

گام هفتم، گام موفقیت

با روش گام هفتم در نرم افزار توسعه فردی هابی شما یاد می‌گیرید که چگونه در طی سال های زندگی خود به چیزی که می‌خواهید برسید. اگر شوق بسیاری برای ساختن آینده خود دارید، ما در کنار شما هستیم تا به درجه ای از موفقیت که خواهان آن هستید، برسید.مشاهده تمامی مجوزها

تمامی حقوق مادی و معنوی این اثر نزد گام هفتم - اپلیکیشن هابی محفوظ است