چگونه رتبه برتر شویم؟

رتبه برتر شدن یک آرزوی محال نیست

چگونه در کنکور رتبه خوبی بدست بیاوریم؟ چگونه در یک دانشگاه خوب قبول شویم؟ چگونه یک رشته خوب قبول شویم؟ این سوالها در ذهن تمام کسانی است که خود را برای کنکور آماده میکنند اما نمیدانند چگونه و حتی از کجا باید درس خواندن را شروع کنند، یا اینکه چگونه برای درس خواندن برنامهریزی کنند. این مقاله، به شما کمک میکند تا بهترین و موثرترین روش درس خواندن و موفقیت در کنکور را بیابید. امیدواریم بعد از خواندن مقاله رتبه برتر با انگیزهتر از قبل و ذهنی آرام به سمت موفقیت قدم بردارید. پس با ما همراه باشید.

چند نکته مهم برای موفقیت در کنکور:

1.به خود و سلامتی بدنتان اهمیت دهید
2.برنامهریزی صحیح و استفاده از اپلیکیشن هابی
3.تمرکز، بزرگترین اصل مطالعه
4.افکار مثبت داشته باشید
5.افزایش ساعات مطالعه و استفاده از منابع با کیفیت

 

1.به خود و سلامتی بدنتان اهمیت دهید

اولین مسئله مهم برای رسیدن به موفقیت داشتن سلامتی جسم است. شما وقتی بیمار هستید در شرایط مناسبی قرار ندارید و نمیتوانید روی مسئلهای تمرکز کنید بخصوص کنکور که خیلی برایتان مهم است. پس قبل از هر چیز باید یک برنامه غذایی سالم و خواب کافی داشته باشید، تا زمینه تلاش و رسیدن به موفقیت برایتان فراهم باشد و آماده پذیرش و یادگیری باشید. ممکن است برخی از شما، شب ها بیدار باشید تا درس بیشتری بخوانید اما پس از مدتی بازدهی شما پایین می آید. نکته بعدی برای سلامتی، نوشیدن آب کافی است، مغز انسان از آب تشکیل شده است و نوشیدن این ماده شگفت انگیز، نتایج شگفت انگیز هم به دنبال دارد. سعی کنید حتی سر جلسه کنکور هم آب بنوشید.

                                                                                                                     

2.برنامه ریزی به روش درست و استفاده از اپلیکیشن هابی

حقیقتا هیچ کسی بدون برنامه ‌ریزی و عمل به آن، به موفقیت نرسیده است. پس چرا همین حالا برنامه ‌ریزی نمی‌کنید؟ برنامه ‌ریزی باید بر اساس اصول و قوانین باشد و حتما به آن عمل شود. مهم نیست هر شب برنامه‌ ریزی می‌کنید یا نه، مهم این است هم برنامه ‌ریزی کنید و هم به آن عمل کنید. یک برنامه ریزی خوب، باید هدف نهایی شما را نشان دهد، مسیر را مشخص کند، پویا باشد و عملکرد واقعی شما را نشان دهد. حتما می پرسید یعنی چه؟ یعنی شما یک پیش‌پینی از خودتان دارید، پس ابتدای هر هفته اهدافتان را پیش بینی می‌کنید و عملکردتان را ثبت می‌کنید، در نتیجه در انتهای هفته میزان پیشرفت خودتان را می‌سنجید. 
حتما مقاله تعیین چشم انداز را خوانده‌اید. این یک سالی که برای کنکور مطالعه می‌کنید، مهمترین سال و نقطه عطف زندگی شماست. در این یک سال، هدف کوتاه‌مدت با عنوان موفقیت در کنکور برای خودتان انتخاب کنید اما چشم انداز و هدف بلندمدت شما مثل تخصص پزشکی، شرکت مهندسی خودتان، وکالت پایه یک دادگستری و … خواهد بود. چشم انداز، به شما کمک می‌کند تا برنامه ریزی بهتری هم داشته باشید و حتما به آن عمل کنید. همین حالا وقت استفاده از ابزار مناسب برای هدفگذاری و برنامه ریزی است.

3.تمرکز، بزرگترین اصل مطالعه

برای یادگیری عمیق شما نیاز به تمرکز دارید. فکر کردن به مسائل دیگر را کنار بگذارید. اگر مسئله‌ای ذهنتان را درگیر کرده آن را روی کاغذی بنویسید تا بعدا بتوانید به آن رسیدگی کنید. مهم نیست شما چند روز یا چند ساعت یک مبحثی را بخوانید، مهم این است که آن را با تمرکز بالا مطالعه کنید، به بیان ساده‌تر کیفیت را به کمیت نفروشید. محیط اطرافتان را خلوت کنید و سعی کنید لحظاتی را تمرینات ذهنی برای به آرامش رسیدن انجام دهید. تمرکز یکی از مهمترین مسائل در راه رسیدن به هدف است. 

4.افکار مثبت داشته باشید

یاد بگیرید که شما ذهنتان را کنترل کنید نه این که ذهنتان شما را کنترل کند. هدف شما موفقیت در کنکور است و زمانی که به خودتان ایمان داشته باشید و از مطالعه مستمر دست برندارید، حتما به آن خواهید رسید. اطرافتان را پر از انرژی مثبت کنید و ذهنتان را هم همینطور پر از افکار مثبت کنید. افکاری که به شما می‌گوید: نمی‌توانید و از دیگران عقب تر هستید یا دیگران از شما باهوش‌تر هستند، افکار سمی هستند که اگر از آن جلوگیری نکنید، مثل موریانه تمام ذهن شما را از بین می‌برد. هر شب جملات انگیزشی بخوانید و داستان‌های انگیزشی گوش دهید. موفقیت ارتباط مستقیم با افکار مثبت، اراده و استمرار ورزیدن دارد. نباید میانه راه خسته شوید، هر زمانی احساس خستگی کردید فقط کمی استراحت کنید و دوباره ادامه دهید. 

5.افزایش ساعات مطالعه و استفاده از منابع با کیفیت

کنکور و موفقیت در آن، یکی از گام‌های مهم برای دستیابی به آینده‌ای است که برای خود در نظر دارید، پس سعی کنید در این مدتی که برای کنکور مطالعه می‌کنید، ساعات مطالعه‌تان را افزایش دهید و برخی از تفریحاتتان را کنسل کنید. البته نه همه آن‌ها را! با افزایش ساعت مطالعه و همینطور مطالعه دروسی که ضرایب بالاتری در کنکور دارند، شانس موفقیت خودتان را بالاتر می‌برید. همچنین از منابع خوب و مفید برای کنکور استفاده کنید. یکی از مهمترین منابع، کتاب‌های درسی و سوالات کنکور سال‌های گذشته است. هر ماه محیط کنکور را شبیه سازی کنید و کنکور یکی از سال‌ها را تست بزنید. می‌توانید برای این کار از موسسات آموزشی کمک بگیرید یا اینکه خودتان این محیط را آماده کنید. حل تست‌های کنکور سال‌های گذشته، شما را با سوالات زیادی آشنا می‌کند و خیلی به شما کمک می‌کند. جواب سوالاتی که نمی‌دانید را از هرکسی که می‌توانید، بپرسید. یادتان باشد سوال پرسیدن عیب نیست، ندانستن عیب است، خصوصا اگر این نداستن آینده شما را نابود کند. 

                                                                                                                              
   

6.استفاده از روش‌های مختلف مطالعه

مطالعه مداوم یک درس برای طولانی مدت باعث خستگی ذهن می‌شود به همین علت باید از روش‌های مختلف مطالعه استفاده کرد.  مثلا مدتی مطالعه را در حالت نشسته و سپس مدتی را ایستاده مطالعه کنید یا حتی می  توانید محل مطالعه را تغییر دهید.

برای ایجاد تنوع در روش مطالعه می توانید مطالعه یک درس با درس دیگر را جایگزین کنید، مثلا هر45 دقیقه مطالعه یک درس (شیمی ) را با 15 دقیقه مطالعه درس دیگر(ریاضی) جایگزین کنید همچنین میتوانید هر برای ساعت مطالعه  یک بازه استراحت در نظر بگیرید.

در کنار همه این موارد استفاده از نمودارها و رنگ بندی متنوع درمتن نیزمی تواند کمک کننده باشد.  در برخی زمان‌ها از ابزارهای کمک‌آموزشی مثل فیلم و پادکست نیز می توان استفاده کرد.

با استفاده از این روش ها باعث می شود در مدت مطالعه برای کنکور ذهن خسته نشود و همیشه در حالت تازگی بماند.

7.مرور  دوره ای و منظم مطالب

بازنگری منظم یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در کنکور است.  بدون بازنگری منظم، حتی اگر زمان زیادی هم مطالعه کرده باشید، یادگیری درازمدت حاصل نمی‌شود.

برای بازنگری منظم بهتر است برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. مثلا می‌توانید هر هفته یکبار دروس یک گروه را برای کنکور مرور کنید. یا هر ده روز یکبار یک فصل کامل را بازبینی نمایید.

همچنین می‌توانید با استفاده از برچسب‌ها و یادداشت ها ، مرور فصل‌ها و مباحث را پی گیری کنید. در این روش، مطالب به خوبی در حافظه ثابت می‌ماند.

بازنگری منظم نقش مکملی برای مطالعه دارد و از فراموشی  مطالب جلوگیری می‌کند پس حتما آن را در برنامه‌ریزی دروس کنکور خود در نظر بگیرید.

8.تست زنی منظم

تست زنی منظم یکی دیگر از عوامل مهم موفقیت در کنکور است.  تست زنی کمک می کند تا شما با سوالات کنکوری آشنا شوید و پیشرفت خود را دائما رصد کنید.

برای تست زنی منظم هدف و برنامه هفتگی قرار دهید مثلا می توانید تعداد 100 تا 200 تست را برای هر درس مد نظر قرار دهید که هفتگی حل کنید.

همچنین می توانید تست ها را بر اساس مباحث و فصل ها جداگانه طراحی کنید تا از نقاط ضعف خود آگاه شوید ، در برنامه ریزی خود زمانی برای برای مرور تست های اشتباه خود قرار دهید.

تست زنی منظم همراه با مرور منظم مطالب، یادگیری عمیق تر و بدون فراموشی را فراهم می آورد.

                
کلام آخر

برای موفقیتتان، شما به همه موارد بالا نیاز دارید و مهمترین مسئله برنامه ریزی صحیح و تمرکز است. با اپلیکیشن هابی، چشم اندازتان را مشخص می‌کنید و هفته به هفته عملکرد خودتان را بهبود می‌بخشید. موفقیت دور از انتظار نیست، فقط باید از فرصت و ابزارهایی که سر راه شما قرار می‌گیرد به خوبی استفاده کنید و به خودتان ایمان داشته باشید. خوشحال می‌شویم نتایج کنکورتون رو با ما در میان بگذارید و ما رو هم در خوشحالی خودتون شریک کنید!

 

 

 

 


 

 

 

 


ثبت نظر


لیست نظرات (0)

بیشتر بخوانید

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

چرا باید برای زندگی خود برنامه ریزی کنیم؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه

بهترین روش های مدیریت زمان که زندگی شما را متحول می‌کند.

زمان مطالعه : 10 دقیقه

بهترین کتاب های توسعه فردی 2023

زمان مطالعه : 10 دقیقه

10 سایت توسعه فردی و ترک عادت های بد

زمان مطالعه : 10 دقیقه

چگونه با هدف گذاری صحیح عادت های بد را به خوب تغییر دهیم؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه

مهارت توسعه فردی هنر فکر کردن چیست؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه

معرفی مهارت‌های برنامه ریزی و نقش آنها در موفقیت های تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان

زمان مطالعه : 11 دقیقه

از ذهن پراکنده به ذهن متمرکز: چگونه یک ذهن حواس جمع بسازیم؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه
برنامه هابی

گام هفتم

گام هفتم، گام موفقیت

با روش گام هفتم در نرم افزار توسعه فردی هابی شما یاد می‌گیرید که چگونه در طی سال های زندگی خود به چیزی که می‌خواهید برسید. اگر شوق بسیاری برای ساختن آینده خود دارید، ما در کنار شما هستیم تا به درجه ای از موفقیت که خواهان آن هستید، برسید.مشاهده تمامی مجوزها

تمامی حقوق مادی و معنوی این اثر نزد گام هفتم - اپلیکیشن هابی محفوظ است