مهارت توسعه فردی هنر فکر کردن چیست؟

در دنیایی زندگی می کنیم که در آن تسلط بر افکار و نحوه اندیشیدن ما، موفقیت ها و کیفیت زندگی ما را شکل می دهد.  با این حال، مهارت توسعه فردی هنر تفکر یا به عبارتی استفاده سیستماتیک و آگاهانه از ذهن، اغلب به عنوان یک مهارت دست کم گرفته شده باقی می ماند. این مقاله به بررسی قدرت دگرگون کننده فکر و اندیشه می پردازد. در اینجا به جنبه مختلف تفکر، علم تفکر موفق و عادات متفکران تأثیرگذار اشاره خواهیم کرد. قبل قدم برداشتن به سمت این هنر، به یاد داشته باشید: تسلط بر مهارت های توسعه شخصی مخصوصا مهارت های توسعه تفکر با درک اصول اولیه آغاز می شود و با تمرین و پشتکار مداوم پیشرفت حاصل می شود.


مفهوم هنر تفکر 

در ابتدایی ترین شکل خود، مهارت تفکر فرآیند درک دنیای اطراف ما است که شامل درک کردن، تشخیص دادن و نتیجه گیری است. مهارت توسعه فردی هنر اندیشیدن فراتر از این مفهوم اساسی است این مفهوم نه تنها بر تفکر، بلکه بر تفکر موثر و کارآمد برای رسیدن به راه حل های بهتر، تصمیم گیری های هوشمند تر و ترویج نوآوری تاکید می کند.

 

مبنای علمی هنر اندیشیدن

روان شناسان بوسیله تحقیقات گسترده و مختلف در علم روانشناسی مسیرهای رسیدن به این مهارت توسعه شخصی را ترسیم کرده اند. این شیوه به انعطاف پذیری شناختی اشاره دارد که به افراد اجازه می دهد بین مفاهیم یا دیدگاه ها جابجا شوند. انعطاف پذیری شناختی راه را برای تفکر انطباقی هموار می کند و به افراد این توانایی را می دهد که به سرعت با موقعیت های جدید و پیچیده کنار بیایند.



نقش ذهنیت در موفقیت 

طرز فکر، نگرش ذهنی است که شخص با آن با موقعیت های ساده و دشوار زندگی برخورد می کند و تأثیر زیادی بر کیفیت تفکر او دارد. کارول دوک، روانشناس استنفورد، مفاهیم ذهنیت ثابت و ذهنیت رشد را پایه ریزی و رواج داد. در ذهنیت ثابت فرض می شود که هوش و توانایی انسان ها ثابت هستند، در حالی که ذهنیت رشد مهارت هوش و شخصی یا به عبارتی مهارت توسعه فردی  را انعطاف پذیر و قابل گسترش می داند. دومین نگرش تاب آوری و عشق به یادگیری را ترویج می کند.

 

 ابزارهای مهم برای پرورش مهارت تفکر 

توانایی حل مسئله 

متفکران و پژوهشگران خبره رویکرد خاصی به توانایی حل مسئله دارند. آنها چالش ها را به عنوان فرصت می بینند و به جای تمرکز بر علائم، بیشتر برای کشف دلایل اصلی مشکلات جستجو می کنند.  افراد موفق نیز به جای تمرکز بر یک رویکرد واحد، پذیرای راه حل های متعدد هستند.

تفکر خلاق

تفکر خلاق و پویا سنگ بنای نوآوری است. این در مورد دیدن جهان از دیدگاه های مختلف، شکستن الگوهای ثابت و ایجاد راه حل های اصلی و عملی است. انسانهای دارای مهارت تفکر و اندیشیدن موفق به طور مداوم مهارت های خلاقانه خود را توسعه می دهند تا بتوانند حوزه های جدیدی را کشف کنند و ایده های نوآورانه تولید کنند.

قدرت مثبت اندیشی

مثبت اندیشی و تفکر مثبت نقش موثری در مسیر موفقیت و رسیدن به مهارت های توسعه شخصی دارد. نگرش ذهنی مثبت، انعطاف پذیری را ارتقا می دهد، به مدیریت استرس کمک می کند و به رفاه عمومی منجر می‌شود.

individual-development-gamehaftom-ir

 اجزای حیاتی برای موفقیت پایدار 

تفکر استراتژیک 

 تفکر استراتژیک شامل برنامه ریزی بلند مدت، پیش بینی چالش های بالقوه و توسعه رویکردهای هدف گرا هستند. متفکران موفق اغلب دارای مهارت‌های تفکر استراتژیک قوی هستند که به آنها اجازه می دهد موقعیت های پیچیده را آنالیز کنند و تیم خود را به  نتایج مطلوب برسانند.

تفکر انتقادی 

 تفکر انتقادی یکی دیگر از مهارت رشد شخصی است، این مدل تفکر توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات و قضاوت های مستدل عینی است. این مهارت که برای تصمیم‌گیری موفقیت‌آمیز اساسی و بنیادی است، مستلزم بررسی دقیق مفروضات، ارزیابی دقیق شواهد و رویکرد منطقی برای حل مسئله است.

 نقش هوش هیجانی 

 هوش هیجانی، توانایی درک، استفاده و مدیریت احساسات است و نقش مهمی در تفکر موفق دارد. هوش هیجانی مهارت های اجتماعی و اعتماد به نفس را افزایش می دهد و تصمیم گیری و روابط بین فردی را بهبود می‌بخشد.

عادات فکری موثر

  یکی از عادات جالب متفکران موفق این است که طرز فکر خود را با بقیه به اشتراک می‌گذارند، بعد از آن عادت های پرسیدن سوالات جالب، درگیر شدن با یادگیری مداوم، پذیرش عدم کمال گرایی و راحت بودن با چیزهای ناراحت کننده، حائز اهمیت است. اتخاذ این عادات می تواند راه را برای رشد شخصی و توسعه فردی در زندگی شخصی و شغلی هموار کند.

توسعه مهارت های تفکر 

 مسیر تسلط بر تفکر مستلزم تمرین و تلاش مداوم است. می‌توانید مهارت‌های تفکر خود را با رویارویی با چالش‌های فکری، تمرین ذهن‌آگاهی، پذیرش دیدگاه‌ های مختلف و یادگیری از اشتباهات توسعه دهید. تمرین های انعکاسی مانند یادداشت روزانه و مدیتیشن نیز می توانند از این رشد شخصی حمایت کنند.

 

 مزایای تسلط بر هنر تفکر 

  تسلط بر هنر تفکر می تواند به موفقیت های شخصی و حرفه ای مهمی منجر شود. می تواند مهارت های تصمیم گیری را بهبود بخشد، مهارت های حل مسئله را تقویت کند و نوآوری را تحریک کند. در سطح شخصی، می‌تواند رفاه عاطفی را بهبود بخشد، روابط قوی‌تری را تقویت کند و به  زندگی رضایت ‌بخش‌ترکمک کند.

 

غلبه بر موانع تفکر موثر 

  موانع تفکر عملی، از جمله سوگیری های شناختی، استرس، و ذهنیت های ثابت را می توان از طریق خود آگاهی، مدیریت استرس، و رویکرد باز و پذیرا نسبت به یادگیری غلبه کرد. شناخت این موانع و تلاش فعال برای از بین بردن آنها گام مهمی در ارتقا مهارت های توسعه فردی و تسلط بر هنر تفکر است.

 

برنامه‌ریزی برای تقویت مهارت‌های تفکر

یک تمرین عالی

مهارت‌های تفکر را می‌توان با تمرین منظم و برنامه‌ریزی شده تقویت کرد. پیشنهاد می‌شود روزانه حداقل 30 دقیقه وقت برای تفکر اختصاص دهید. در جایی آرام و کاملا راحت بشینید به مسائل مرتبط با زندگی شغلی یا خصوصی‌تان فکر کنید.

به عنوان مثال:

  • دوشنبه: تفکر در مورد راه‌حلی برای مشکلات پروژه‌ای که روی آن کار می‌کنید
  • سه‌شنبه: تفکر درباره موانع موجود در زندگی شخصی و راه‌حل‌های احتمالی
  • چهارشنبه: مرور هفته گذشته و تعیین اولویت‌های هفته جاری
  • پنج‌شنبه: تفکر درباره مسئله‌ای بحث‌برانگیز در جامعه
  • جمعه: تفکر در زمینه‌های علاقه‌مندی‌تان مانند هنر یا سیاست

شما می توانید تمرین بالا را با توجه به علایق و هدف های خودتان شخصی سازی کنید و به یاد داشته باشید با تمرین منظم و به مرور مهارت‌های تفکر تقویت می‌شود.

 

 کلام آخر

  هنر تفکر یا اندیشیدن صحیح برای توسعه فردی و موفقیت حرفه ای اساسی است و نیازمند درک، تلاش و تعهد برای بهبود مستمر است. برای تسلط بر این هنر باید ابعاد مختلف به همراه موانع آن را شناخت و عادات مناسب را در خود پرورش داد. با شروع این سفر یادگیری و ارتقا این مهارت توسعه فردی، دری را به روی دنیایی با پتانسیل نامحدود، تصمیم گیری پیشرفته و نوآوری بی نظیر باز می کنید. به یاد داشته باشید که توانایی فکر کردن و اندیشیدن موثر فقط به قشر خاص نخبگان و افراد موفق تعلق ندارد بلکه مهارتی است که می توان آن را تقویت کرد.

 سفری اعجاب انگیز که  هر کسی که مایل به پیشرفت های شغلی و شخصی است می تواند آن را آغاز کند. پس اجازه دهید این نقطه شروع شما برای تسلط بر مهارت توسعه فردی هنر تفکر باشد و شما را به مسیر خرد و موفقیت هدایت کند.

 


ثبت نظر


لیست نظرات (0)

بیشتر بخوانید

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

چرا باید برای زندگی خود برنامه ریزی کنیم؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه

بهترین روش های مدیریت زمان که زندگی شما را متحول می‌کند.

زمان مطالعه : 10 دقیقه

بهترین کتاب های توسعه فردی 2023

زمان مطالعه : 10 دقیقه

10 سایت توسعه فردی و ترک عادت های بد

زمان مطالعه : 10 دقیقه

چگونه با هدف گذاری صحیح عادت های بد را به خوب تغییر دهیم؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه

مهارت توسعه فردی هنر فکر کردن چیست؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه

معرفی مهارت‌های برنامه ریزی و نقش آنها در موفقیت های تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان

زمان مطالعه : 11 دقیقه

از ذهن پراکنده به ذهن متمرکز: چگونه یک ذهن حواس جمع بسازیم؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه
برنامه هابی

گام هفتم

گام هفتم، گام موفقیت

با روش گام هفتم در نرم افزار توسعه فردی هابی شما یاد می‌گیرید که چگونه در طی سال های زندگی خود به چیزی که می‌خواهید برسید. اگر شوق بسیاری برای ساختن آینده خود دارید، ما در کنار شما هستیم تا به درجه ای از موفقیت که خواهان آن هستید، برسید.مشاهده تمامی مجوزها

تمامی حقوق مادی و معنوی این اثر نزد گام هفتم - اپلیکیشن هابی محفوظ است