چرا باید برای زندگی خود برنامه ریزی کنیم؟

برنامه ریزی،  نقشه راهی روشن،  برای اهداف و خواسته‌های شما در زندگی طراحی میکند و به کمک آن در مسیر دقیق و معیین حرکت می‌کنید. برنامه ریزی در تمام مراحل زندگی شما چه کارهای روزانه و چه اهدافی که در دراز مدت برای خودتان تعیین کرده اید نقش بهترین راهنما را دارد. احتمالا تا به الان به این نتیجه رسیده باشید که برنامه ریزی در زندگی مثل یک قطب نما برای شما عمل می‌کند و درگمراه کننده ترین روز ها به زندگی شما جهت می‌دهد تا دوباره مسیر خود را پیدا کنید و به حرکتتان ادامه دهید.  همه این‌ها دلایل محکمی برای نمایان بودن اهمیت و حساسیت برنامه و هدف  در زندگی شما است. امروز قصد داریم در این مقاله به اهمیت وجود یک برنامه خوب  بپردازیم و آن را از جنبه های مختلف برسی کنیم.

برنامه ریزی هدف گذاری

اهمیت وجود برنامه ریزی در زندگی:

رهایی از سردرگمی:

 زندگی بدون برنامه‌ریزی مثل  سفری بدون نقشه می‌ماند؛ سردرگمی و سرگردانی در میان ناشناخته‌ها، بدون مقصدی مشخص. برنامه‌ریزی، حکم قطب‌نمای این سفر را دارد و مسیر را به سوی آرزوها و اهدافمان نشان می‌دهد. با داشتن یک قطب نما مسیر حرکت شما کاملا مشخص شده است و گام‌های لازم برای رسیدن به آرزوهایتان را به راحتی و بدون تردید طی میکند و در انتخاب مسیر خود کاملا مسمم و مطمعن هستید به قول معروف می‌دانید چطور باید از نقطه a به نقطه b  بروید و حتی در شروع کار به راحتی تشخیص دهید نقطه a و b شما کدام است. در تاریکی و چه کنم چه کنم سرگردان نیستید و با آرامش خاطر به مسیر خود ادامه می‌دهید.

افزایش بهره‌وری:

زمانی که شما برنامه ریزی داشته باشید کمتر کارهای روزانه و تصمیمات خود را به تعویق می‎‌اندازید و برای انجام هر کاری منتظر اول هفته یا اول ماه نیستید، دلیلش هم کاملا مشخص است چون شما هر روز خود را ارزشمند شروع می‌کنید. به یاد داشته باشید گاهی اوقات حتی برای انجام دادن سخت ترین کارها هم فقط کافیست که شروع کرد، آنگاه خواهید دید در کاری که بسیار از انجام دادنش هراس داشتید را به راحتی به اتمام رسانده اید. مطمعن باشید اگر به صورت مداوم برای خود برنامه ریزی داشته باشید به شخصی کارآمد تبدیل می‌شوید و انگیزه و انرژی بیشتری برای انجام دادن کارهایتان خواهید داشت. زمانی که برنامه مشخصی را از پیش مشخص کرده باشید. این نظم و هدفمندی  به شما کمک می‌کند تا از لجظات خود نهایت استفاده را ببرید و زمانتان را به شیوه ای بسیار موثر تر مدیریت کنید. با مشخص کردن زمان مشخص برای هر فعالیت، می توانید از هدر رفتن زمان و انجام کارها در دقیقه آخر جلوگیری کنید. این کار در افزایش کیفیت انجام کارها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 

شناسایی محدودیت‌ها و موانع:

اگرشما در انجام دادن کاری مصمم باشید و برای تحقق آن هدف به صورت مستمر برنامه ریزی کنید. می توانید محدودیت ها و موانعی که در راه رسیدن به اهداف بر سر راه شما ظاهر می‌شود راه به خوبی شناسایی کنید . به این علت که امکان دارد شما برای کاری برنامه ریزی دقیقی انجام داده باشید ولی حین انجام دادن آن برنامه دچار چالش ها شوید و به محدودیت های مختلفی برخورد کنید که از قبل آنها را پیش بینی نکرده بودید. این محدودیت ها انواع مختلفی دارند مثل: محدودیت های زمانی، محدودیت های مالی،  محدودیت های شخصی، بیرونی و درونی.هر چه بیشتر متوجه محدودیت‌ها و موانع موجود شوید و به وجودشان  پی ببرید، به تدریج می‌توانید برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر و منظم تری داشته باشید. همه ما بسیاری از افراد را  دیده ایم که این چالش ها و مشکلات پیش آمده را بهانه کرده و از برنامه‌ریزی فراری هستند. فراموش نکنید تا برای انجام کاری اقدام نکنید به موقعیتی که انتظار آن را دارید، نخواهید رسید.

حفظ تعادل بیشتر بین برنامه ریزی و کار:

نداشتن تعادل بین کار و زندگی و برنامه مشخص برای زندگی مشکلات زیادی برای شما ایجاد خواهد کرد این موضوع باعث می‌شود تمرکز شما حین کار کاهش پیدا کند و همچنین از لحظات خوش زندگی لذت کافی را نبرید. داشتن یک برنامه منظم به شما کمک می‌کند به راحتی فعالیت های مختلف را از هم تفکیک کنید و در مدیریت آن دچار مشکل نشوید مثلا اگر تمام کارهای خود را به کامل ترین شکل در محل کارتان انجام دهید دیگر نیازی نیست کارها را با خود به خانه ببرید و مجبور باشید ساعات استراحت خود را در اختیار شغلتان قرار دهید. با برنامه ریزی دقیق و اصولی می توانید تعادل بین کار و زندگی خود را برقرار کنید و به موفقیت، شادی و سلامتی در تمام جنبه های زندگی خود دست پیدا کنید. شما لایق داشتن یک زندگی متعادل، شاد و پربار هستید!


افزایش انگیزه:

انگیزه، نظم و تعهد، عوامل فوق العاده کلیدی موثر در شکل گیری موفقیت هر فردی است. برنامه ریزی و انگیزه دو عنصر کلیدی برای رسیدن به سعادت و کامیابی در زندگی هستند. این دو مفهوم به گونه ای  یک ارتباط دو سویه دارند که وجود یکی بدون دیگری  امکان نخواهد داشت. زمانی که با برنامه ریزی حجم زیادی از کارها را پیش می‌برید به سطح رضایت بیشتری از زندگی خود می‌رسید و همین باعث افزایش انگیزه شما می‌شود.

 

کلام آخر

در پایان مهم ترین نکته ای که باید برای داشتن یک برنامه درست رعایت کنید، داشتن چرایی های شفاف برای انجام کارهایتان است. همانطور که زندگی شما در گذر زمان رنگ و بوی تازه به خود می‌گیرد، ارزش‌ها و اولویت‌هایتان نیز ممکن است دستخوش تغییر شوند. به همین دلیل، برنامه زندگی شما باید در دوره های مختلف مورد بازبینی و برسی قرار گیرد تا همواره علاقه عمیق  به همراه برنامه ریزی دقیق ،روشن کننده مسیر زندگیتان باشد.


ثبت نظر


لیست نظرات (0)

بیشتر بخوانید

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

چرا باید برای زندگی خود برنامه ریزی کنیم؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه

بهترین روش های مدیریت زمان که زندگی شما را متحول می‌کند.

زمان مطالعه : 10 دقیقه

بهترین کتاب های توسعه فردی 2023

زمان مطالعه : 10 دقیقه

10 سایت توسعه فردی و ترک عادت های بد

زمان مطالعه : 10 دقیقه

چگونه با هدف گذاری صحیح عادت های بد را به خوب تغییر دهیم؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه

مهارت توسعه فردی هنر فکر کردن چیست؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه

معرفی مهارت‌های برنامه ریزی و نقش آنها در موفقیت های تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان

زمان مطالعه : 11 دقیقه

از ذهن پراکنده به ذهن متمرکز: چگونه یک ذهن حواس جمع بسازیم؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه
برنامه هابی

گام هفتم

گام هفتم، گام موفقیت

با روش گام هفتم در نرم افزار توسعه فردی هابی شما یاد می‌گیرید که چگونه در طی سال های زندگی خود به چیزی که می‌خواهید برسید. اگر شوق بسیاری برای ساختن آینده خود دارید، ما در کنار شما هستیم تا به درجه ای از موفقیت که خواهان آن هستید، برسید.مشاهده تمامی مجوزها

تمامی حقوق مادی و معنوی این اثر نزد گام هفتم - اپلیکیشن هابی محفوظ است