7 گام توسعه شخصی برای رسیدن به موفقیت فردی


گام‌های هفتگانه برای رسیدن به رشد شخصی و توسعه‌فردی

توسعه شخصی نقشه راهی برای رسیدن به موفقیت است که رویاهای فرد را محقق می‌بخشد. در این مقاله قصد داریم گام های رسیدن به توسعه فردی را بررسی کنیم. این مهارت ها به ما کمک می‌کند تا مسیرِ درست را در زندگی انتخاب کرده و از توانایی‌هایمان به بهترین نحو استفاده کنیم.



مسئولیت‌پذیر باشید

عامل باشید! عامل بودن یعنی شخص مسئولیت خود را برعهده بگیرد، در هنگام بروز اتفاق ها و حوادث تمام مسئولیت های تصمیم گیری و انتخاب خود را بپذیرد، دیگران را مقصر تصمیم گیری های نادرست خود نداند و دست به ملامت کردن دیگر اشخاص یا خودش نزند.
مسئولیت پذیری یعنی چه و از فرد مسولیت پذیر توقع میرود چطور رفتار کند؟ برای مسئولیت پذیر بودن کافی است رفتارفرد برگرفته از تصمیم و انتخاب‌های آگاهانه بر اساس ارزش‌های او باشد.
افراد عامل به جای ای کاش کرد و خیال پردازی برای آینده تلاش می‌کنند آن شرایط را فراهم کنند و آن موقعیت را می‌سازند. مسئولیت‌پذیری یک مهارت توسعه‌فردی است که با تمرین می‌توان آن را یاد گرفت و تقویت کرد. با مسئولیت پذیر بودن می‌توانید کنترل زندگی خود را به دست بگیرید و به بهترین نسخه از خودتان تبدیل شوید. 

 

اهدافتان را مشخص کنید

مسیر زندگی را کامل برای خودتان مشخص کنید. حتما از خودتان سوال کنید: در زندگی به دنبال چه چیزی هستم؟ تا بدانید می‌خواهید به کجا برسید. آگاه بودن از مقصد هر روز شما را در جهت رسیدن به خواسته هایتان هدایت می‌کند. مانند ناظر ساختمانی که هر روز با نقشه ساختمانی که در دست دارد و در ذهن خود پایان کار را می‌بیند و هر روز با استفاده از آن نقشه درباره جزئیات کار آن روز تصمیم می‌گیرد.
نکته مهم این است که تعیین اهداف روشن و قابل دسترس، نقشه راهِ موفقیت را ترسیم می‌کند. اهداف باید SMART باشند، یعنی خاص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، مرتبط و دارای زمان‌بندی مشخص. با تمرکز بر اهدافمان، انگیزه و اراده‌ی لازم برای غلبه بر چالش‌ها را به دست می‌آوریم.

توسعه فردی و موفقیت | برنامه ریزی

اولویت‌هایتان را مشخص کنید

مهم ترین کارها را اولویت قرار دهید و کارهایتان را بر اساس اهمیت انجام دهید. گوته می‌گوید: اموری که بیشترین اهمیت را دارند نباید قربانی اموری شوند که کمترین اهمیت را دارند. زمانی که کارها به ترتیب اهمیتشان انجام می‌شوند، دیگر استرسی برای نیمه تمام ماندن کارهای مهم نداریم در اینجا قصد داریم چند مورد از پر کاربردترین روش‌های مدیریت زمان را به شما معرفی کنیم.
روش‌های طلایی برای مدیریت زمان:
ماتریس آیزنهاور: این روش، کارها را بر اساس فوریت و اهمیت آنها دسته بندی می کند. کارهای فوری و مهم باید در اولویت قرار بگیرند، در حالی که کارهای غیر فوری و غیر مهم را می توان به تعویق انداخت یا به شخص دیگری واگذار کرد.
قانون 80/20: این قانون بیان می کند که 80 درصد نتایج، از 20 درصد تلاش ها به دست می آید. بنابراین، باید روی 20 درصد کارهایی که بیشترین تاثیر را دارند تمرکز کرد.

برنامه ریزی توسعه فردی و موفقیت


تفکر برد برد داشته باشید

یکی از مهم ترین ویژگی‌هایی که در برقراری ارتباط موثر به شما کمک می‌کند این است که همواره جویای منافع افراد متقابل باشید.
 تلاش کنید در کارهای گروهی و مشارکت با دیگر افراد، همه کسانی که در آن فعالیت دارند و ذینفع‌اند برنده باشند.

 

خوب گوش دهید 

اول خوب گوش دهید، بعدا بخواهید که به شما گوش دهند: رمز ارتباطات موثر
گوش دادن فعال، یکی از مهمترین مهارت های ارتباطی است که می‌تواند به شما کمک کند تا روابط قوی‌تر، درک عمیق‌تر و نتایج بهتر در همه زمینه های زندگی‌تان ایجاد کنید. این گام مستقیما به شیوه ارتباط برقرار کردن مربوط می‌شود و کلید ایجاد همدلی است.

 

با افراد مثبت و انگیزه دهنده معاشرت کنید.

انگیزه نیروی محرکه ای است که ما را به اقدام و تلاش ترغیب می کند. انرژی منبعی است که به ما قدرت و توان لازم برای انجام کارها را می دهد. افراد موفق شما را به سمت اهدافتان سوق می‌دهند و به شما دیدگاه جدیدی از زندگی می‌دهند که در توسعه شخصی شما تاثیر بسزایی خواهند داشت. همچنین این افراد شما  در مسیر رسیدن به اهدافتان حمایت می‌کنند. مطالعات نشان داده است که معاشرت با افراد شاد و مثبت می تواند بهبود خلق و خو، کاهش استرس و افزایش سلامت روان شما کمک کند.

 

خودتان را بازسازی کنید

بازسازی خویش و استراحت پس از تلاش مداوم، نقشی اساسی در سلامت جسمی و روانی و موفقیت در زندگی ایفا می کنند.
مانند هر موجود زنده ای انسان نیاز به استراحت دارد. تلاش مداوم بدون استراحت کافی می تواند منجر به خستگی، فرسودگی شغلی، استرس، اضطراب و افسردگی شود استراحت به ذهن و بدن شما فرصتی برای بازیابی انرژی، تجدید قوا و افزایش تمرکز می دهد استراحت و بازسازی خویش به شما کمک می‌کند تا این منابع را بازیابی کنید و به سفر خود در مسیر توسعه فردی ادامه دهید .


رشد شخصی و توسعه فردی، سفریِ دائمی و لذت‌بخش است. با دانش، برنامه‌ریزی و تلاشِ مستمر، می‌توانیم به قله‌هایِ موفقیت دست پیدا کرده و زندگیِ شادتر و پربارتری را تجربه کنیم.


ثبت نظر


لیست نظرات (0)

بیشتر بخوانید

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

7 گام توسعه شخصی برای رسیدن به موفقیت فردی

زمان مطالعه : 7 دقیقه

چرا باید برای زندگی خود برنامه ریزی کنیم؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه

بهترین روش های مدیریت زمان که زندگی شما را متحول می‌کند.

زمان مطالعه : 10 دقیقه

بهترین کتاب های توسعه فردی 2023

زمان مطالعه : 10 دقیقه

10 سایت توسعه فردی و ترک عادت های بد

زمان مطالعه : 10 دقیقه

چگونه با هدف گذاری صحیح عادت های بد را به خوب تغییر دهیم؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه

مهارت توسعه فردی هنر فکر کردن چیست؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه

معرفی مهارت‌های برنامه ریزی و نقش آنها در موفقیت های تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان

زمان مطالعه : 11 دقیقه
برنامه گام هفتم

گام هفتم

گام هفتم، گام موفقیت

در این اپلیکیشن به شما نشان می دهیم که چگونه در طی سال های زندگی خود به چیزی که می خواهید برسید. اگر شوق بسیاری برای ساختن آینده خود دارید، این نرم افزار در کنار شماست تا به درجه ای از موفقیت که خواهان آن هستید، برسید.مشاهده تمامی مجوزها

تمامی حقوق مادی و معنوی این اثر نزد گام هفتم محفوظ است