داشتن یک برنامه منظم وانجام به موقع کارها این روزها برای خیلی از افراد آرزوست.
در این مقاله به بهترین روشها برای دست یابی به مدیریت زمان میپردازیم مطمئنن بعد از رعایت کردن این نکات متوجه تغییرات فوق العاده ای در زندگی روزمره خود میشوید با انجام دادن این تمرینها میتوانید برنامه خود را منسجم کنید و به زندگی خود نظم دهید.
مقاله پیشنهادی: چک لیست توسعه فردی
در طول روزهای هفته معمولا درگیر فعالیتهایی هستیم که ممکن است وقت زیادی را از ما بگیرد و در نهایت هیچ فایده و سودی برای ما نداشته باشد. از شما میخواهم که همین حالا یک برگه و خودکار به دست بگیرید و شروع به نوشتن کنید. مهم ترین سوالاتی که در این تمرین باید ازخود بپرسید این است که در روزها و ماههای گذشته، چه چیزی و چطور بیشترین وقت را از من گرفته است؟
تمام جزئیات کار را برای خود یادداشت کنید. حال متوجه میشوید بیشترین تایم خود را مشغول چه کاری بوده اید. مرحله دوم اکنون از خود بپرسید به جای انجام دادن این فعالیت میتوانستم چه کاری انجام دهم که سود و فایده بیشتری برای من داشته باشد؟
برای مثال در مرحله اول متوجه شدید که بیشتر زمان خود را صرف تماشا کردن تلویزیون کرده اید. پس تصمیم میگیرید به جای تماشای تلویزیون همان تایم را صرف مطالعه کتابی کنید که مدتها گوشه کمدتان خاک میخورد. بعد از شناسایی عوامل اتلاف وقت مان باید برای این موارد راه حلی پیدا کنیم اما چطور؟ چطور میتوانیم کارهایی که وقت ارزشمندمان را هدر میدهند را کاهش دهیم یا حتی کاملا حذف کنیم؟ راه حل پیشنهادی ما در این مرحله استفاده از ماتریس آیزنهاور است که در ادامه کامل آن را شرح داده ایم.
این روش از ساده ترین روش ها برای مدیریت کارهای روزانه است. برخلاف سادگی که دارد اما تاثرات فوق العاده ای برای شما خواهد داشت. این کار را باید هر روز انجام دهید، البته بهتر است نوشتن کارهای هر روزتان را به شب قبل موکول کنید اگر این کار را شب قبل انجام دهید به شما کمک میکند در وقت خود صرفه جویی کنید.
هر اتفاقی که پیش بینی میکنید که در طول هفته نیاز به انجام دادن آن دارید و در برنامه هفتگیتان قرار دهید، اصلا مهم نیست که چه روزی تصمیم به انجام دادن آن دارید در این مرحله هدف ما پیش بینی از لیست وظایفی است که در پایان هفته باید انجام شود.
برای اینکه برنامه ریزی منظم تری داشته باشید باید توانایی مدیریت کردن کارهای مختلف را داشته باشید در بین کارهایی که روزانه انجام میدهید انجام دادن برخی از کارها به شدت حیاتی است. در این مرحله فصد داریم شما را با بهترین ابزار برای اولویت بندی کارها آشنا کنیم: ماتریس آیزنهاور کارهایی که مهم تر هستن و حیاطی ان در وهله اول انجام شوند. ماتریس آیزنهاور به شما کمک میکند تمام کارها و فعالیت های روزانه خود را به چهار دسته تقسیم کنید:
شاید تا به حال کمتر کسی به این روش اشاره کرده باشد، اما از روش های بسیار ساده و کاربردی در مدیریت کارهایتان است. در این روش ما کارها را به سه دسته بسیارمهم، مهم و کم اهمیت تقسیم میکنیم. تفاوت روش مدیریت کارها با روش آیزنهاور و روش ABC 1. ملاک دسته بندی: روش آیزنهاور بر اساس اهمیت و فوریت کارهارا دسته بندی میکند. روش ABC کارها را بر اساس اهمیت دسته بندی میکند. 2. تعداد دسته بندی ها روش آیزنهاور کارها را به چهار دسته تقسیم میکند روش ABC کار ها را به سه دسته تقسیم می کند. 3. کاربرد روش آیزنهاور برای تمام وظایف و فعالیت ها قابل استفاده است. روش ABC تنها برای کارهای روزانه قابل استفاده است. 4. پیچیدگی روش آیزنهاور کمی پیچیده تر از سایر روش ها است. روش ABC ساده تر.
از همین امروز یاد یگیرید به هرکاری که شما را از مسیر هدفتان دور میکند نه بگویید. لازمه موفقیت میتواند همین باشد که به مشغولیت های اطرافتان جواب منفی دهید. این موضوع باعث میشود که کنترل بیشتری روی تعهدات خود داشته باشید و روی یک موضوع خاص متمرکز باشید.
انجام دادن کارهای مهم نیاز به تمرکز و بهره وری بالایی دارد. در اکثر مواقع صبح ها بهترین زمان برای انجام کارهای مهم است. انجام دادن کارهای مهم در ابتدای صبح باعث میشود که شما در ادامه روز استرس کمتری داشته باشید چون حجم پر استرس کار شما به اتمام رسیده و احساس رضایت بیشتری را خواهید داشت در نتیجه انگیزه شما در طول روز تقویت میشود.
کلام آخر
با یادگیری تکنیک ها و روش های نام برده شده مدیریت زمان ، میتوانید بسیار موثر تر برای زندگی خود برنامهریزی کنید و پیشرفت چشمگیری در زمینه های رشد فردی، تحصیلی و شغلی داشته باشید و با مدیریت زمان کنترل زندگی خود را به دست بگیرید. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد، حتما نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.