بهترین روش های مدیریت زمان که زندگی شما را متحول می‌کند.

داشتن یک برنامه منظم وانجام به موقع کارها این روزها برای خیلی از افراد آرزوست.
 در این مقاله به بهترین روش‌ها برای دست یابی به
مدیریت زمان میپردازیم مطمئنن بعد از رعایت کردن این نکات متوجه تغییرات فوق العاده ای در زندگی روزمره خود می‌شوید با انجام دادن این تمرین‌ها می‌توانید برنامه خود را منسجم کنید و به زندگی خود نظم دهید. 

 

مقاله پیشنهادی: چک لیست توسعه فردی 

     1.  قاتل وقت خودت را بشناس

در طول روزهای هفته معمولا درگیر فعالیت‌هایی هستیم که ممکن است وقت زیادی را از ما بگیرد و در نهایت هیچ فایده و سودی برای ما نداشته باشد. از شما میخواهم که همین حالا یک برگه و خودکار به دست بگیرید و شروع به نوشتن کنید. مهم ترین سوالاتی که در این تمرین باید ازخود بپرسید این است که در روزها و ماه‌های گذشته، چه چیزی و چطور بیشترین وقت را از من گرفته است؟

تمام جزئیات کار را برای خود یادداشت کنید. حال متوجه می‌شوید بیشترین تایم خود را مشغول چه کاری بوده اید. مرحله دوم اکنون از خود بپرسید به جای انجام دادن این فعالیت می‌توانستم چه کاری انجام دهم که سود و فایده بیشتری برای من داشته باشد؟

برای مثال در مرحله اول متوجه شدید که بیشتر زمان خود را صرف تماشا کردن تلویزیون کرده اید. پس تصمیم میگیرید به جای تماشای تلویزیون همان تایم را صرف مطالعه کتابی کنید که مدتها گوشه کمدتان خاک می‌خورد. بعد از شناسایی عوامل اتلاف وقت مان باید برای این موارد راه حلی پیدا کنیم اما چطور؟ چطور می‌توانیم کارهایی که وقت ارزشمندمان را هدر می‌دهند را کاهش دهیم یا حتی کاملا حذف کنیم؟ راه حل پیشنهادی ما در این مرحله استفاده از ماتریس آیزنهاور است که در ادامه کامل آن را شرح داده ایم.

      2.   لیست کارهای روزانه

این روش از ساده ترین روش ها برای مدیریت کارهای روزانه است. برخلاف سادگی که دارد اما تاثرات فوق العاده ای برای شما خواهد داشت. این کار را باید هر روز انجام دهید، البته بهتر است نوشتن کارهای هر روزتان را به شب قبل موکول کنید اگر این کار را شب قبل انجام دهید به شما کمک میکند در وقت خود صرفه جویی کنید.

      3.   برنامه هفتگی منظم داشته باشید

هر اتفاقی که پیش بینی می‌کنید که در طول هفته نیاز به انجام دادن آن دارید و در برنامه هفتگی‌تان قرار ‌دهید، اصلا مهم نیست که چه روزی تصمیم به انجام دادن آن دارید در این مرحله هدف ما پیش بینی از لیست وظایفی است که در پایان هفته باید انجام شود.

      4.    کارها را بر اساس اولویت شان انجام دهید

برای اینکه برنامه ریزی منظم تری داشته باشید باید توانایی مدیریت کردن کارهای مختلف را داشته باشید در بین کارهایی که روزانه انجام میدهید انجام دادن برخی از کارها به شدت حیاتی است. در این مرحله فصد داریم شما را با بهترین ابزار برای اولویت بندی کارها آشنا کنیم: ماتریس آیزنهاور کارهایی که مهم تر هستن و حیاطی ان در وهله اول انجام شوند. ماتریس آیزنهاور به شما کمک می‌کند تمام کارها و فعالیت های روزانه خود را به چهار دسته تقسیم کنید: 

  •    کارهای مهم و فوری: کارهایی که باید سریع انجام شوند.   
  •  کارهای مهم و غیر فوری: کارهایی که مهم اند و درآینده بر اهداف شما تاثیرگذارند برای آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم.
  •    غیر مهم و فوری: کارهای که می‌توانید به دیگران بسپارید تا انجام دهند به عبارتی برون سپاری کنید.
  •    غیر مهم و عیر فوری: کارهایی که بهتر است حذف شود.

      استفاده از روش ABC

شاید تا به حال کمتر کسی به این روش اشاره کرده باشد، اما از روش های بسیار ساده و کاربردی در مدیریت کارهایتان است. در این روش ما کارها را به سه دسته  بسیارمهم، مهم و کم اهمیت تقسیم می‌کنیم. تفاوت روش مدیریت کارها با روش آیزنهاور و روش ABC 1.    ملاک دسته بندی: روش آیزنهاور بر اساس اهمیت و فوریت کارهارا دسته بندی میکند. روش ABC  کارها را بر اساس اهمیت دسته بندی می‌کند. 2.    تعداد دسته بندی ها روش آیزنهاور کارها را به چهار دسته تقسیم می‌کند روش ABC کار ها را به سه دسته تقسیم می کند. 3.    کاربرد روش آیزنهاور برای تمام وظایف و فعالیت ها قابل استفاده است. روش ABC  تنها برای کارهای روزانه قابل استفاده است. 4.    پیچیدگی روش آیزنهاور کمی پیچیده تر از سایر روش ها است. روش ABC ساده تر.

    5.  نه گفتن را یاد بگیرید!

از همین امروز یاد یگیرید به هرکاری که شما را از مسیر هدفتان دور می‌کند نه بگویید. لازمه موفقیت می‌تواند همین باشد که به مشغولیت های اطرافتان جواب منفی دهید. این موضوع باعث می‌شود که کنترل بیشتری روی تعهدات خود داشته باشید و روی یک موضوع خاص متمرکز باشید.

     6.  کارهای مهم را در وقت مناسب انجام دهید

انجام دادن کارهای مهم نیاز به تمرکز و بهره وری بالایی دارد. در اکثر مواقع صبح ها بهترین زمان برای انجام کارهای مهم است. انجام دادن کارهای مهم  در ابتدای صبح باعث می‌شود که شما در ادامه روز استرس کمتری داشته باشید چون حجم پر استرس کار شما به اتمام رسیده و احساس رضایت بیشتری را خواهید داشت در نتیجه انگیزه شما در طول روز تقویت می‌شود.

کلام آخر

با یادگیری  تکنیک ها و روش های نام برده شده مدیریت زمان ، می‌توانید بسیار موثر تر برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنید و پیشرفت چشمگیری در زمینه های رشد فردی، تحصیلی و شغلی داشته باشید و با مدیریت زمان کنترل زندگی خود را به دست بگیرید. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد، حتما نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


ثبت نظر


لیست نظرات (0)

بیشتر بخوانید

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

چرا باید برای زندگی خود برنامه ریزی کنیم؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه

بهترین روش های مدیریت زمان که زندگی شما را متحول می‌کند.

زمان مطالعه : 10 دقیقه

بهترین کتاب های توسعه فردی 2023

زمان مطالعه : 10 دقیقه

10 سایت توسعه فردی و ترک عادت های بد

زمان مطالعه : 10 دقیقه

چگونه با هدف گذاری صحیح عادت های بد را به خوب تغییر دهیم؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه

مهارت توسعه فردی هنر فکر کردن چیست؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه

معرفی مهارت‌های برنامه ریزی و نقش آنها در موفقیت های تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان

زمان مطالعه : 11 دقیقه

از ذهن پراکنده به ذهن متمرکز: چگونه یک ذهن حواس جمع بسازیم؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه
برنامه هابی

گام هفتم

گام هفتم، گام موفقیت

با روش گام هفتم در نرم افزار توسعه فردی هابی شما یاد می‌گیرید که چگونه در طی سال های زندگی خود به چیزی که می‌خواهید برسید. اگر شوق بسیاری برای ساختن آینده خود دارید، ما در کنار شما هستیم تا به درجه ای از موفقیت که خواهان آن هستید، برسید.مشاهده تمامی مجوزها

تمامی حقوق مادی و معنوی این اثر نزد گام هفتم - اپلیکیشن هابی محفوظ است